Konecranes Abp:s nomineringsråds förslag till styrelsesammansättning och kompensation

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE  31.1.2020 kl. 09:00

Konecranes Abp:s aktieägarnas nomineringsråd har presenterat sina förslag beträffande ordinarie bolagsstämman till Konecranes styrelse. Nomineringsrådet fattar sina beslut enhälligt. Kallelsen till ordinarie bolagsstämman publiceras senare av styrelsen.

Förslag till styrelsesammansättning

Nomineringsrådet föreslår för ordinarie bolagsstämman 26.3.2020 att antalet medlemmar i styrelsen fastställs till åtta (8).

Nomineringsrådet föreslår att de nuvarande styrelseledamöterna Janina Kugel, Ulf Liljedahl, Per Vegard Nerseth, Anders Nielsen, Päivi Rekonen och Christoph Vitzthum återväljs för en mandatperiod som utgår vid utgången av 2021 års ordinarie bolagsstämma, samt att Niko Mokkila och Janne Martin väljs till nya styrelseledamöter för samma mandatperiod. Janne Martin har utsetts bland Konecranes arbetstagare och föreslås av nomineringsrådet väljas till full medlem av styrelsen i enlighet med avtalet om personalpresentation mellan Konecranes och dess arbetstagare.

Nuvarande styrelsemedlemmar Ole Johansson och Bertel Langenskiöld har meddelat nomineringsrådet att de inte står till förfogande för återval till styrelsen vid bolagsstämman.

Aktieägarnas nomineringsråd rekommenderar att Christoph Vitzthum utses till ordförande ifall ovan nämnda personer väljs tills styrelseledamöter.

Kandidaterna och en utvärdering av deras oberoende presenteras på bolagets internetsidor www.konecranes.com. Samtliga kandidater har gett sitt samtycke till valet. Ytterligare information om de föreslagna nya kandidaterna är bifogad till detta meddelande.

Alla kandidater, med undantag för Janne Martin, anses vara oberoende av bolaget, och alla kandidater, med undantag för Niko Mokkila, anses vara oberoende av bolagets betydande aktieägare. Janne Martin anses vara beroende av bolaget på grund av sin ställning som arbetstagare hos bolaget och Niko Mokkila anses vara beroende av bolagets betydande aktieägare på grund av sin nuvarande ställning som Managing Director för Hartwall Capital Oy Ab.

Styrelsens kompensation

Nomineringsrådet föreslår för bolagsstämman att till de styrelse¬ledamöter som väljs, med undantag för personalrepresentanten i styrelsen, betalas oförändrade årsarvoden enligt följande: styrelseordförandes årsarvode är 140 000 euro, styrelsens viceordförandes årsarvode är 100 000 euro om en viceordförande utses av styrelsen och annan styrelseledamots årsarvode är 70 000 euro. Om en styrelseledamots mandatperiod utgår före utgången av 2021 års ordinarie bolagsstämma, är han eller hon berättigad till en proportionell andel av årsarvodet beräknat på basis av hans eller hennes verkliga mandatperiod.

Ytterligare föreslår nomineringsrådet att 40 procent av årsarvodet utbetalas i Konecranes aktier som förvärvas till förmån för styrelseledamöterna från marknaden till ett pris som fastställs i offentlig handel. Aktier som överlåts som utbetalning av arvodet ska förvärvas i enlighet med ett program för handel som upprättas av bolaget.  Bolaget ska betala transaktionskostnaderna och överlåtelseskatten i samband med förvärv eller överlåtelse av aktier som används till utbetalningen av arvodet. Skulle det inte vara möjligt att utbetala arvodet i aktier på grund av rättsliga eller andra författningsmässiga begränsningar eller ett annat av bolaget eller en styrelseledamot beroende skäl, betalas arvodet i pengar.

Ytterligare föreslås att ordföranden för styrelsens revisionskommitté och ordföranden för personalkommittén erhåller 3 000 euro i mötesarvode och övriga styrelsemedlemmar erhåller 1 500 euro i mötesarvode för varje styrelsekommittémöte de deltar i.

Personer anställda av bolaget är ej berättigade till styrelsearvode, i enlighet med avtalet om personalpresentation mellan Konecranes och dess arbetstagare.

Resekostnader för alla styrelsemedlemmar, inklusive personalrepresentanten i styrelsen, ersätts mot kvitto.

Nomineringsrådets sammansättning

Aktieägarnas nomineringsråd har bestått av Peter Therman, vice ordförande i styrelsen för Hartwall Capital, Antti Mäkinen, VD för Solidium, Risto Murto, VD för Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma, och Stig Gustavson.

Dessutom har Christoph Vitzthum, styrelseordförande för Konecranes, verkat som sakkunnig i nomineringsrådet, utan att vara medlem i rådet.

KONECRANES ABP

Eero Tuulos
Direktör, Investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Eero Tuulos, Direktör, Investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 uppgick koncernens omsättning till 3 156 MEUR. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktien är noterad på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Allmän media

BILAGA: INFORMATION OM NYA STYRELSEKANDIDATER

Niko Mokkila f. 1979