Konecranes donerar 50 000 euro till Åbo Akademi

I enlighet med besluten på Konecranes bolagsstämma 2017 har Konecranes donerat 50 000 euro till Åbo Akademi i Åbo, Finland. Donationen är inriktad på att stödja tekniska studier och forskning vid universitetet.

”En högklassig utbildning är nyckeln till framgång och det är mycket viktigt att universiteten kan hänga med i den snabba utvecklingen inom områden som till exempel teknik och digitalisering”, säger Konecranes VD och koncernchef Panu Routila. ”Vi förväntar oss att donationen ska bidra till tillgängligheten av duktiga, välutbildade studenter även i framtiden.”

”Åbo Akademi gläder sig oerhört mycket över denna donation från Konecranes. Ett dylikt stöd från ett världsledande teknikföretag är mycket uppmuntrande och det kommer att bidra till att vår utbildning och forskning inom kemiteknik och informationsteknik kan hållas på den högsta internationella nivån”, säger Åbo Akademis rektor, professor Mikko Hupa.

Mer information:
Mikael Wegmüller, direktör, marknadsföring och kommunikation, Konecranes
E-post: mikael.wegmuller@konecranes.com eller telefon +358 20 427 2008

Detta pressmeddelande, tillsammans med en nedladdningsbar bild, finns tillgänglig på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtext: Konecranes VD och koncernchef Panu Routila och Åbo Akademis rektor, professor Mikko Hupa

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 omsatte koncernen (jämförbart sammanslaget bolag) 3 278 MEUR. Koncernen har 17 000 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).