Konecranes fick beställning på automatiserat RTG-system och STS-kranar från en ny kund i Indonesien

Konecranes fick i juli 2017 en beställning ett automatiserat RTG (ARTG)-system till en ny kund, PT Prima Multi Terminal, som är ett dotterbolag till PT Pelabuhan Indonesia I. Det beställda ARTG-systemet omfattar åtta ARTG-kranar med tillhörande mjukvara, användargränssitt och tjänster. Den nya beställningen omfattar också tre ship-to-shore-hamnkranar (STS).

Det beställda ARTG-systemet och STS-kranarna kommer att levereras till den nya containerterminalen i Kuala Tanjung Port, North Sumatera. Terminalen prioriterar digitalisering ända från början och betonade vikten av genomsynlighet, skalbarhet och underhållbarhet utöver grundfunktionen att hantera containrar kostnadseffektivt.

”Vi är glada över att samarbeta med världens ledande leverantör av automatiserade containerkranar och vi ser fram emot att genomföra projektet framgångsrikt innan vi börjar betjäna våra kunder så effektivt som möjligt i slutet av 2018”, säger Hosadi Sikumbang, President Director för PT Prima Multi Terminal.

Indonesien är ett strategiskt viktigt land för Konecranes som har verkat där i över 18 år. Den indonesiska staten genomför ett landsomfattande frakttransportprogram för att förbättra rörelsen av gods via landets omfattande vattendrag. Med sina produkter och tjänster kan Konecranes bidra till landets mål att bli en av de tio globala ledande ekonomierna före 2025.

”Vi tackar PT Prima Multi Terminal för att de litar på Konecranes och vi ser fram emot att bli en del av deras framgångshistoria. Det värde kunderna ser i vårt automationssystem uppkommer genom att oavsiktliga kranrörelser elimineras, energi- och underhållskostnaderna minskar och produktiviteten ökar”, säger Janne Eklund, Konecranes säljchef, Hamnkranar, Asien och Stillahavsområdet.

Det nya ARTG-systemet kommer att levereras i slutet av 2018 och omfattar:
· åtta helt eldrivna, automatiserade Konecranes 16-hjuls RTG-kranar med aktiv lastkontroll och GPS-autostyrning
· fyra stationer för fjärrövervakning (ROS)
· truckstyrningssystem
· intelligenta grindar för containerstaplarna
· gränssnitt för diverse infrastruktur på containergården
· mjukvara för automation, inkluderar gränssnittet till terminaloperativsystemet
· TRUCONNECT® fjärrservice som ger kunden tillgång till Konecranes världsomfattande nätverk av kranexperter dygnet runt året om

De tre Konecranes STS-kranarna av storleken Post Panamax kommer att ha en räckvidd på 48 m och levereras två månader före ARTG-systemet.

Mer information:
Tuomas Saastamoinen, direktör, Konecranes Hamnlösningar
E-post: tuomas.saastamoinen@konecranes.com eller telefon +358 20 427 2662

Investerare och analytiker
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller telefon +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande, tillsammans med en nedladdningsbar bild, finns tillgänglig på vår webbplats www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 omsatte koncernen (jämförbart sammanslaget bolag) 3 278 MEUR. Koncernen har 17 000 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).