KONECRANES FICK BESTÄLLNING PÅ RTG-KRANAR TILL GCT DELTAPORT TERMINALEN I VANCOUVER, KANADA

Konecranes fick i mars 2015 en beställning på fyra RTG-kranar från GCT Canada Limited Partnership. Kranarna ska levereras till GCT Deltaport terminalen i hamnen Port Metro Vancouver, Kanada. Kranarna som levereras till en av landets viktigaste containerterminaler är de första Konecranes RTG-kranarna som levereras till Kanadas västkust. Kranarna levereras fullt uppmonterade under våren 2016.

De beställda CSA-certifierade hydraulikfria Konecranes RTG-kranarna har 16 hjul, en lyftkapacitet på 40 ton och de kan lyfta 1 över 5 containrar högt och sju plus lastbilsfil brett. Kranarna utrustas med ett Tier 4f diesel generatoraggregat och Konecranes bränslesparande Diesel Fuel Saver teknologi. RTG-kranarna kommer också att inkludera Konecranes Active Load Control styrsystem, vilket hindrar containersvaj och förbättrar prestandan i containerhantering.

“Efter omfattande undersökningar av RTG-leverantörer och konfigurationer, valde vi Konecranes RTG-kranar med 16 hjul. Vi är övertygade om att lösningen erbjuder oss den optimala balansen gällande säkerhet, prestanda och kvalitet så att vi kan betjäna våra kunder på bästa sätt”, kommenterar Eric Waltz, GCT Canadas VD.

Varje Konecranes RTG-kran kommer att ha ett kranhanteringssystem (Crane Management System, CMS) som sammanlänkas med ett fjärrstyrt kranhanteringssystem i GCT Deltaports underhållsbyggnad. Detta gör det möjligt att övervaka alla kranar samtidigt och förbättrar underhållet. Kranarna kommer också att utrustas med extra hårdvara för att möjliggöra kommunikation mellan kranarna och GCT Deltaports operativsystem i terminalen.

“Med den här beställningen fördjupas vårt förhållande med Global Container Terminals”, säger Jussi Suhonen, Konecranes försäljningsdirektör, Hamnkranar, region Amerika. “Jag är mycket nöjd över att GCT Canada valde oss, och jag är stolt över att våra kranar kommer att hjälpa till att driva tillväxten i Kanadas viktigaste hamn vid Stillahavet.”

Ytterligare information:
Jussi Suhonen, försäljningsdirektör, Hamnkranar, region Amerika
E-post: jussi.suhonen@konecranes.com eller tfn +1 281 582 3307

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).