KONECRANES FICK BESTÄLLNING PÅ TRE STS-HAMNKRANAR FRÅN INDONESIEN

Konecranes fick i mars 2015 en beställning på tre STS-kranar från PT Pelabuhan Indonesia III (Persero) i Surabaya, Indonesien. Kranarna kommer att levereras till terminalen PT Terminal Petikemas Surabaya (TPS) i slutet av 2016. När kranarna är i bruk, finns det totalt 7 Konecranes STS-kranar och 16 Konecranes RTG-kranar i drift i TPS.

PT Terminal Petikemas Surabaya (TPS) är en viktig port till östra Java. Där finns många skeppsrutter och den är en del av projektet Pendulum of the Archipelago, ett statligt projekt som länkar ihop sex viktiga Indonesiska hamnar till en havskorridor i landet. När projektet är klart, beräknas Pendulum of the Archipelago projektet att minska logistikkostnaderna i landet med hälften.

De tre beställda Konecranes STS-kranarna är moderna kranar med en lyftkapacitet på 60 ton och en räckvidd på 46 meter. Tack vare kranarna kommer TPS att kunna hantera större fartyg när Surabaya West Access Channel förbättringen är klar.

“Den här beställningen visar att Pelindo III tror på Konecranes teknologi och vår förmåga att leverera projekt i tid”, säger Janne Eklund, Konecranes försäljningschef för Hamnkranar i regionen APAC. “Vi levererar för närvarande två stora automatiserade staplingskransystem till Pelindo III, en till terminalen Lamong Bay i Surabaya och som invigs i maj, och en annan som består av automatiserade RTG-kranar till PT Terminal Petikemas Semarang (TPKS) i centrala Java.”

Husein Latief, teknologidirektör på Pelindo III säger: “Vi fördjupar vårt samarbete med Konecranes som vår leverantör av containerhanteringsutrustning. Vi ser många fördelar i samarbetet, bl.a. i servicen av vår utrustning.”

Konecranes har även skrivit under ett serviceavtal med PT Terminal Petikemas Surabaya (TPS).

Ytterligare information:
Janne Eklund, Försäljningschef, Hamnkranar, regionen APAC
E-post: janne.eklund@konecranes.com eller tfn +65 9772 5864

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).