KONECRANES FICK EN ÅTERBESTÄLLNING PÅ AUTOMATISERAT RTG-SYSTEM AV INDONESISK TERMINALOPERATÖR

Konecranes har fått en återbeställning på ett automatiserat RTG (ARTG)-system av PT Pelabuhan Indonesia III (Pelindo III) i Indonesien. Systemet inkluderar nio automatiserade RTG-kranar. Kranarna levereras till Terminal Petikemas Semarang (TPKS), en terminal i centrala Java, i slutet av 2016. Beställningen ingår i orderingången för andra kvartalet.

“Vi är mycket nöjda och stolta över den här beställningen”, säger Janne Eklund, Konecranes försäljningschef för Hamnkranar. “Konecranes levererade kranarna och automationssystemet till Indonesiens första automatiserade terminal som öppnades nyligen. Erfarenheten från denna nya terminal i Lamong Bay, Surabaya, har övertygat Pelindo III att gå vidare med nästa fas i utvecklingen av TPKS, att konvertera hälften av de manuella RTG-kranarna i containergården till ett automatiserat system med kontroll över personal- och trafiktillträde. Pelindo III uppskattar produktionsstabilitet, ökad säkerhet, högre produktivitet och bättre förutsebarhet – alla egenskaper som associeras med Konecranes automation.”

Det beställda ARTG-systemet använder en toppmodern automationsplattform som inkluderar automatiserad stapling, fjärrövervakningsstationer (ROS) för vägledning av lastbilar och relaterad containergårdsinfrastruktur. Efter den här leveransen kommer TPKS att ha totalt 20 Konecranes ARTG-kranar utan förarhytt i drift i 10 automatiserade block.

“Konecranes automationssystem är lätt att använda och underhålla, och t.o.m. kalibreringsprocessen har noggrant omdefinierats. Ergonomin för föraren är utmärkt, tack vare Konecranes informativa grafiska användargränssnitt”, säger Robby Dayoh, Senior Manager, Pelindo III.

Pelindo III:s automatiserade terminal i Lamong Bay, Surabaya, öppnades i maj 2015. Terminalen kommer att ha totalt 20 automatiserade staplingskranar (ASCs), 10 hamnkranar (STS) och fem grensletruckar – alla från Konecranes.

Janne Eklund, Försäljningschef, Hamnkranar, APAC-regionen
E-post: janne.eklund@konecranes.com eller tfn +65 9772 5864

Investerare och analytiker
Miikka Kinnunen, Direktör, Investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).