KONECRANES FICK IGEN EN BESTÄLLNING FRÅN DET BRASILIANSKA SKEPPSVARVET ESTALEIRO ENSEADA DO PARAGUAÇU

Konecranes fick i juni 2013 ytterligare en beställning från det brasilianska skeppsvarvet Estaleiro Enseada do Paraguaçu – EEP. Den beställda moderna svängkranen beräknas tas i bruk i augusti 2014. Beställningen är en fortsättning på den Konecranes Goliath portalkran som samma kund beställde i mars 2013. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra beställningens värde, men priset på den här typen av kranar ligger vanligtvis mellan 6-8 MUSD, beroende på leveransens omfattning.

Kranen kommer att utrustas med den senaste kranteknologin. Med en lyftkapacitet på 70 ton, en lyfthöjd på 55 meter och en räckvidd på 80 meter vid höga rörelsehastigheter, kommer svängkranen att komplettera den tidigare beställda portalkranen, som ska användas för tunga lyft i skeppsvarvet.

“Leveransen av den tidigare beställda Goliath portalkranen fortskrider för fullt. Den nya beställningen ger både oss och vår kund klara synergier t.ex. inom projekthantering, leveranskedjor och i tidtabeller”, säger Jussi Rautiainen, Konecranes chef för skeppsvarvskranar. ”De viktigaste aspekterna är dock de operativa synergierna från kranarna, som t.ex. samma basteknologi vilket förenklar operatörens arbete, gemensamma reservdelar och service. Dessa synergier betyder förbättrad säkerhet och ökad produktivitet, vilka kunden kan dra nytta av under kranarnas hela livscykel.”

EEPs nya skeppsvarv har byggts sedan 2012. Skeppsvarvet förväntas starta sin verksamhet år 2014 och kommer att fokusera på tillverkning och montering av offshore-enheter såsom plattformar, specialbyggda båtar och borriggar.

Ytterligare information:
Press:
Jussi Rautiainen, chef för skeppsvarvskranar, Konecranes
E-post: jussi.rautiainen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2616

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).