• Konecranes Oyj/

Konecranes förvärvar Whiting Corporations verksamheter för industrikranar, kärnkraftskranar och kranservice för att stärka sin närvaro på den nordamerikanska marknaden

Konecranes har förvärvat verksamheten för industrikranar, kärnkraftskranar och kranservice från det privatägda Whiting Corporation, och stärker därmed sin närvaro på den strategiskt viktiga marknaden i Nordamerika.

Whiting Corporation är en erkänd och respekterad aktör i Nordamerika. I mer än 100 år har Whiting betjänat en rad kunder inklusive stålverk, bilfabriker, anläggningar för fossila bränslen, metallservicecenter samt vatten- och kärnkraftverk.

Förvärvet ger Konecranes tillgång till en stor installerad bas av kranar från Whiting och tillgång till nya kunder samt tillväxtmöjligheter för affärsområdet Industriell service och utrustning. Verksamheten som förvärvas har cirka 130 anställda på 7 platser.

Vi välkomnar de talangfulla Whiting-kollegorna till Konecranes och ser fram mot att gemensamt arbeta för nya och spännande tillväxtmöjligheter, säger Bernie D'Ambrosi, Direktör, Region Amerika, Industriutrustning och service vid Konecranes.

Mer information:
Konecranes mediakontor
media@konecranes.com

Mer information för investerare och analytiker
Kiira Fröberg, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post:
kiira.froberg@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns tillgänglig på Konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2022 omsatte koncernen 3,4 miljarder euro. Koncernen har kring 16 500 anställda i cirka 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).