Konecranes hållbarhetsarbete belönas på nytt med guldklassificering från EcoVadis

Konecranes ambitiösa hållbarhetsarbete har för tredje året i rad belönats med guldklassificering från EcoVadis, ett av världens ledande institut för hållbarhetsklassificeringar för företag. Konecranes åtgärder, policyer och rapportering placerar bolaget bland de bästa 4 procenten av alla granskade bolag globalt, och bland den bästa procenten inom allmänna maskinföretag.

Konecranes totala poäng förbättrades jämfört med 2022, vilket visar att bolagets systematiska arbete med sin hållbarhetsagenda ger resultat. EcoVadis evidensbaserade bedömning täcker ett brett spektrum av effekter från icke-ekonomiska ledningssystem och prestanda inom hållbarhet, inklusive miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik samt hållbara inköp.

– Erkännandet från ett branschriktmärke som EcoVadis bekräftar att Konecranes tar meningsfulla steg mot sina hållbarhetsmål. Detta är bra för planeten och ger också tydliga affärsfördelar med tanke på att EcoVadis-betyget i allt högre grad granskas av företag när de väljer utrustnings- och servicepartners. Det är därför främjande av ansvarsfull verksamhet är en av de strategiska hörnstenar som hjälper oss i att bli det världsledande inom materialhanteringslösningar som skapar värde för alla, säger Konecranes VD och koncernchef Anders Svensson.

– Konecranes vill leda hållbarhetsarbetet i sin bransch. Guldklassificeringen från EcoVadis och de förbättrade totalpoängen samt vår höga placering jämfört med alla rankade bolag, inte bara andra i vår bransch , bekräftar att vi gör tydliga, konkreta framsteg mot detta mål, säger  Konecranes hållbarhetschef Anniina Virta-Toikka.

Konecranes har sammanfattat de materiella aspekterna av sin verksamhet till fyra åtaganden för hållbarhet: vi möjliggör en koldioxidsnål och cirkulär värld​; vi levererar säkra materialhanteringslösningar; vi skapar en rättvis, inkluderande, mångfaldig och engagerande arbetsmiljö; och vi förväntar oss höga etiska standarder från både oss själva och våra affärspartners. Bolaget har satt upp ambitiösa mål för alla fyra områdena och övervakar och rapporterar regelbundet sina framsteg mot att uppfylla dessa åtaganden.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.

Klicka här för en kort översikt över Konecranes verksamhet (på engelska). Mer information om de framsteg som Konecranes har gjort inom hållbarhet 2022 samt hur bolaget hanterar sin ekonomiska, miljömässiga och sociala påverkan finns tillgänglig i vår senaste hållbarhetsrapport (på engelska).

Mer information:
Anniina Virta-Toikka, hållbarhetschef, Konecranes
anniina.virta-toikka@konecranes.com eller telefon +358 40 722 2823

Konecranes mediakontor
media@konecranes.com

Mer information för investerare och analytiker:
Kiira Fröberg, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: kiira.froberg@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns på Konecranes.com. Mer information om EcoVadis finns på www.ecovadis.com.

Konecranes är en global ledare inom materialhanteringslösningar, med ett brett kundregister från flera branscher. Vi sätter konsekvent riktmärket inom branschen, från dagliga förbättringar till avgörande genombrott, genom vår vetskap om att det alltid finns ett säkrare, mer produktivt och mer hållbart sätt. Därför har Konecranes, med sina cirka 16 300 anställda i över 50 länder, förtroendet att varje dag lyfta, hantera och flytta det som världen behöver. År 2022 omsatte koncernen 3,4 miljarder euro. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).