• Konecranes Oyj/

Konecranes levererar fyra kranar till Siemens Gamesas fabrik i Taiwan som producerar motorgondoler för havsbaserade vindkraftverk

• De anpassade traverskranarna kommer att spela en avgörande roll i att tredubbla storleken av fabriken som producerar motorgondoler åt havsbaserade vindkraftverk. Fabriken är den största i sitt slag i Taiwan.

Konecranes har vunnit ett kontrakt om att leverera fyra elektriska traverskranar till Siemens Gamesas fabrik som producerar motorgondoler för havsbaserade vindkraftverk i Taichung, Taiwan. Kranarna kommer att stötta hela materialhanteringen i anläggningens utökade produktion, med lyftkapacitet på upp till 400 ton. Ordern bokades under första kvartalet 2023, och installationen är planerad att genomföras under första kvartalet 2024.

Kranarna kommer att vara i centrum av det kontinuerliga produktionsflödet i Taichung, och ska lyfta olika turbindelar till och från produktionslinjerna för motorgondolerna, vilket är toppdelen av vindmöllan och som producerar elektricitet. Siemens Gamesa utökar produktionen för att leverera lokalt tillverkade motorgondoler till de havsbaserade vindkraftsprojekten på 1 044 MW i Hai Long, framtida projekt från Taiwans Round 3-auktioner för havsbaserade vindkraftparker och andra projekt i Asien och Stillahavsregionen.

– Vi valde Konecranes igen baserat på våra positiva erfarenheter av tidigare projekt i både EMEA och APAC. Konecranes är en betrodd partner som tillverkar särskilt konstruerade och slitstarka produkter som gör att vi kan utnyttja våra anläggningar maximalt, säger Joakim Videbæk Nielsen, projektledare vid Siemens Gamesa.

– Våra kranar är framför allt kända för sin precision och slitstyrka. Dessa egenskaper är avgörande vid montering av motorgondolerna med tanke på storleken och komplexiteten för de komponenter som ingår. Vi ser fram mot att ytterligare stötta Siemens Gamesas ambitioner inom hållbar energi i framtiden, säger Konecranes områdeschef Christoph Chang.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.

Vänligen klicka här för en kort översikt av Konecranes verksamhet (på engelska).

Mer information:
Tanja Wilson, kommunikationschef, Industriutrustning och service
E-post:
tanja.wilson@konecranes.com eller telefon: +971 56 4141878

Konecranes mediakontor
media@konecranes.com

Mer information för investerare och analytiker:
Kiira Fröberg, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post:
kiira.froberg@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2022 omsatte koncernen 3,4 miljarder euro. Koncernen har kring 16 500 anställda i cirka 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).