KONECRANES LEVERERAR RTG-KRANAR TILL DP WORLD MAPUTO I MOCAMBIQUE

Konecranes har fått en beställning på 6 gummihjulsportalkranar (RTG) från DP World Maputo i Mocambique. Kranarna levereras i slutet av 2016.

DP World Maputo är baserat på Afrikas sydostkust och är en inkörsport för containertrafiken till de stora ekonomiområdena i södra Afrika. Hamnen har en viktig roll i att förena regional produktion, gruvdrift och kommersiella centrum med Sydostasiens marknader. Hamnen fokuserar huvudsakligen på transittrafik och fungerar som sjöfartsterminal för södra Afrikas regioner som inte har kustremsa som bl.a. Gauteng provinsen, Zimbabwe, Swaziland och Botswana.

De sex beställda RTG-kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan stapla en över fem containrar högt och 6 plus lastbilsfil brett. Kranarna kommer att utrustas med Auto-steering, en funktion som hjälper till att hålla kranen på en förprogrammerad rak rutt. Dessutom innehåller de även Stack Collision Prevention funktionen för att undvika kollisioner med containerstaplar, samt Truck anti-lifting funktionen som hindrar kranen från att lyfta en container som inte lösgjorts från den lastbil som den är lastad på. Kranarna kommer också att vara utrustade med Truck Positioning System som kontrollerar lastbilens position vid lastning.

Utöver dessa kommer kranarna också att utrustas med TRUCONNECT® fjärrövervakningsservice som erbjuder dygnet runt tillgång till ett globalt nätverk av stödcenter, där tekniska experter finns till hands för att hjälpa till att lösa potentiella problem och minska driftstopp.

Junaid Zamir, VD på DP World Maputo konstaterar: “Containerhanteringsutrustningen är mycket viktig för verksamheten i vårt nätverk, inklusive Maputo, och vi lägger stor vikt på tillförlitlighet och effektivitet. Lokalt stöd är också viktigt för underhållet av våra tillgångar så att vi kan uppfylla våra kunders förväntningar. De beställda RTG-kranarna kommer att öka vår kompetens på denna viktiga marknad.”

“Vår verksamhet fortsätter öka i Afrika. Med RTG-leveransen till DP World Maputo läggs Sydafrika till listan av Afrikanska länder dit vi levererat utrustning. Vi ser framemot att bygga upp ett långsiktigt förhållande som gynnar båda parter med DP World Maputo”, säger Antoine Bosquet, Konecranes försäljningsdirektör, Hamnkranar.

Detta pressmeddelande finns också på vår hemsida www.konecranes.com.

Antoine Bosquet, Försäljningsdirektör, Hamnkranar, Konecranes
E-post: antoine.bosquet@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2747

Investerare och analytiker
Miikka Kinnunen, Direktör, Investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

För ytterligare intressanta artiklar om Konecranes, vänligen se wayup.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).