• Konecranes Oyj/

KONECRANES LEVERERAR SEX RTG-KRANAR TILL SOCIEDAD PORTUARIA TERMINAL DE CONTENEDORES DE BUENAVENTURA, S.A. I COLOMBIA

Konecranes fick i december 2013 en beställning på sex gummihjulsportalkranar (Rubber Tired Gantry, RTG) från Sociedad Portuaria Terminal de Contenedores de Buenaventura, S.A. (TCBUEN) i Colombia. Detta är första gången Konecranes levererar containerhanteringskranar till Colombia.

“Vi är mycket entusiastiska över den här första leveransen till TCBUEN och Colombia. TCBUEN är en del av företaget Grup Marítim TCB S.L. och startade sin verksamhet i Buenaventura år 2010 med sju RTG-kranar och två hamnkranar (Ship-to-Shore, STS). De nya Konecranes RTG-kranarna kommer nästan att fördubbla kapaciteten i TCBUENs containergård och märkbart höja produktiviteten”, säger Kim Salvén, Försäljningsdirektör, Europa. Partnerna har kommit överens om att inte offentliggöra beställningens värde.

RTG-kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan stapla en över sex containrar högt, och sex plus lastbilsfil brett. Kranarna är utrustade med Konecranes Active Load Control för utmärkt containerhantering. De kommer att vara helt elektriska, med ett s.k. busbar system som kraftkälla. Network braking-egenskapen förbättrar ytterligare kranens ekoeffektivitet genom att bromsenergin som frigörs vid inbromsning matas tillbaka i elnätet. Sålunda sparas energi.

Krananvändningen stöds av fullstora diesel generator set och Konecranes Diesel Fuel Saver teknologi för användning vid elavbrott.

TRUCONNECT® fjärrdiagnostik och tekniskt stöd är en annan viktig del av paketet. Denna innovativa fjärrservice minskar kranens driftstopp genom att säkra att Konecranes tekniska expertis finns tillgänglig 24 timmar i dygnet.

Ytterligare information:
Kim Salvén, Försäljningsdirektör, Europa, Konecranes
E-post: kim.salven@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2552

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, Investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).