KONECRANES LEVERERAR TOLV RTG-KRANAR TILL LOMÉ CONTAINER TERMINAL I LOMÉ, TOGO

Konecranes fick i juni 2012 en beställning på tolv gummihjulsportalkranar (RTG, Rubber Tired Gantry) från Lomé Container Terminal (LCT) i Lomé, Togo. Partnerna har kommit överens om att inte offentliggöra beställningens värde.

LCT är ett av investeringsbolaget Terminal Investment Limited:s containerterminalprojekt. År 2008 fick LCT ett 35-årigt tillstånd av den togolesiska staten att utveckla, bygga och driva en ny containerterminal i Lomés hamn i Togo. När terminalen är klar, förväntas den ha en kapacitet på upp till 1,5 miljoner TEU.

“LCT är ett ambitiöst projekt och vi är stolta över att ta del av det", säger Antoine Bosquet, Konecranes försäljningsdirektör, hamnkranar. “Efter leveransen till LCT, är 48 Konecranes RTG-kranar i drift i Västafrika."

RTG-kranarna kommer att utrustas med den nya Konecranes förarhytten som erbjuder förbättrad ergonomi och sikt. De har också den senaste DGPS-teknologin för containergårdar. Denna inkluderar containerpositioneringssystemet för RTG-kranar som är kopplat till hamnens terminaloperativsystem och säkrar korrekt containerpositionering i realtid, samt ett uppdaterat lager. Auto-steering funktionen håller kranen på en förprogrammerad rak rutt, och förbättrar således säkerheten och ökar produktiviteten.

Vidare är kranarna utrustade med en Busbar elkoppling som gör att kranarna är helelektriska och tysta i drift. Elektriciteten levereras genom elektrifierade skenor. Systemet eliminerar lokala utsläpp.

Kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan stapla 1 över 6 containrar högt och 7 plus lastbilsfil brett. RTG-kranarna är också utrustade med teknologi för fjärrkontakt, vilken möjliggör fjärrdiagnostik och hithörande fördjupad expertis och underhållstjänster.

Ytterligare information:
Press:
Antoine Bosquet, försäljningsdirektör, hamnkranar
E-post: antoine.bosquet@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2747

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2011 omsatte koncernen 1 896 MEUR. Koncernen har 11 700 anställda på 609 platser i 47 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).