• Konecranes Oyj/

KONECRANES OCH TEREX SKAPAR ETT LEDANDE GLOBALT BOLAG SOM ERBJUDER LÖSNINGAR INOM LYFT- OCH MATERIALHANTERING GENOM EN SAMMANSLAGNING MELLAN JÄMNSTARKA BOLAG

• Kombinationen av två verksamheter som kompletterar varandra väl kommer att skapa ett branschledande globalt bolag som står för lösningar inom lyft- och materialhantering, med en välbalanserad verksamhet och god geografisk spridning
  • Med en sammanlagd omsättning om 7,5 miljarder euro/10,0 miljarder US dollar för 2014 kommer det nya bolaget, som kommer att heta Konecranes Terex Abp, att ha den kritiska storlek som behövs för hög teknisk kompetens och bästa kundservice
  • Terex aktieägare kommer erhålla 0,80 aktier i Konecranes för varje Terex-aktie, vilket motsvarar utbytesförhållandet baserat på aktiernas genomsnittliga värde under de senaste tre och sex månaderna om 0,7921 respektive 0,7933
  • När transaktionen slutförs, vilket förväntas ske under första halvåret 2016, kommer Terex aktieägare att äga cirka 60 % och Konecranes aktieägare kommer att äga cirka 40 % av det sammanlagda bolaget; transaktionen förväntas öka aktieägarvärdet i de båda bolagen under första helåret efter att transaktionen slutförts
  • Bolagen har identifierat årliga verksamhetssynergier om minst 110 miljoner euro/121 miljoner US dollar i ökad EBIT och ytterligare 32 miljoner euro/35 miljoner US dollar i ökad vinst efter skatt från synergier vid förbättrad finansiering, hantering av likvida medel samt strukturoptimering, vilka förväntas vara genomförda inom tre år från slutförandet
  • Konecranes och Terex gemensamma avsikt är att genomföra ett aktieåterköpsprogram efter slutförandet av transaktionen om upp till 1,4 miljarder euro/1,5 miljarder US dollar, fördelat mellan cirka 456 miljoner euro/500 miljoner US dollar så snart som möjligt efter slutförandet och ytterligare upp till 0,9 miljarder euro/1,0 miljard US dollar inom 24 månader efter slutförandet
  • Förbättrad kapitalstruktur och ett starkt fritt kassaflöde förväntas stödja tillväxt med ökad avkastning till aktieägarna, med upprätthållande av Konecranes utdelningsnivå
  • Konecranes Terex kommer att ha sitt säte i Finland med huvudkontor i Hyvinge, Finland och Westport, Connecticut, USA
  • Den nuvarande styrelseordföranden för Konecranes kommer att bli styrelseordförande för Konecranes Terex och Terex VD kommer att bli VD för Konecranes Terex. Styrelsen kommer att bestå av totalt nio ledamöter, varav fem ledamöter kommer att nomineras av Terex och fyra ledamöter kommer att nomineras av Konecranes

Hyvinge, Finland och Westport, Connecticut, USA, den 11 augusti 2015 – Konecranes Abp (Helsingfors: KCR1V.HE) (”Konecranes”) och Terex Corporation (NYSE: TEX) (”Terex”) tillkännagav idag att deras respektive bolagsstyrelser enhälligt har godkänt ett avtal att sammanslå sina verksamheter genom en sammanslagning mellan jämnstarka bolag ("Merger of Equals"). Det sammanslagna bolaget, som ska heta Konecranes Terex Abp, blir ett globalt ledande företag för lösningar inom lyft- och materialhantering med uppskattade kombinerad intäkter och EBITDA för 2014 om 7,5 miljarder euro/10,0 miljarder US dollar och 636 miljoner euro/845 miljoner US dollar. (Se Bilaga 2 för underlag för sammanställningen.)

Enligt avtalet kommer Terex aktieägare att erhålla 0,80 Konecranesaktier för varje befintlig Terex-aktie (”Utbytesförhållandet”). Motsvarande villkor kommer att tillämpas på instrument som utfärdats inom ramen för Terex långsiktiga incitamentsprogram. Vid slutförandet av transaktionen, baserat på nuvarande fullt utspädda utestående aktier, kommer Terex aktieägare att äga cirka 60 % och Konecranes aktieägare att äga cirka 40 % av det sammanslagna bolaget. Det överenskomna Utbytesförhållandet är förenligt med den genomsnittliga aktiekursen med beaktande av växelkursen under de senaste tre och sex månaderna om 0,7921 respektive 0,7933. Baserat på stängningskursen på aktierna samt fullt utspädda utestående aktier per den 7 augusti 2015, den sista handelsdagen före styrelsernas godkännande av transaktionen, innebär Utbytesförhållandet ett värde av Terex aktieägares andel i Konecranes Terex om 2,3 miljarder euro/2,5 miljarder US dollar och en premie på det fullt utspädda marknadsvärdet på Terex samma datum om 7,7 %.

Det sammanslagna bolaget är planerat att noteras på Nasdaq Helsingfors och New York Stock Exchange. Transaktionen förväntas öka aktieägarvärdet i båda bolagen under första helåret efter slutförandet. (En mer fullständig översikt över transaktionsvillkoren är inkluderad i Bilaga 1.)

Väl kompletterande verksamheter och geografiska profiler

Sammanslagningen kommer att sammanföra kompletterande marknadsledare inom lyftkranar, materialhantering samt underhållslösningar av utrustning. Konecranes Terex kommer att inneha en portfölj av ledande globala varumärken inom industrikranar, hamnlösningar, höj- och sänkbara arbetsplattformar, materialhantering samt lyftkranskategorier. Det sammanslagna bolaget kommer att kunna erbjuda mångsidiga lösningar till kunder världen över baserade på en väl kompletterande produktportfölj.

Konecranes Terex kommer att vara av avgörande storlek för att fortsätta bedriva teknisk innovation och förse sina kunder med ett branschledande serviceutbud. Det sammanslagna bolaget förväntas skapa ett ökat aktieägarvärde genom följande:

• Ökad global omfattning med förbättrad möjlighet att upprätthålla konkurrenskraft, framförallt gentemot intensivare global konkurrens från lågkostnadstillväxtmarknader;
  • Bredare närvaro i nyckelsegment med bättre möjlighet att dra nytta av tillväxttrender, särskilt inom industrikranar och containerhantering;
  • Skapandet av en global serviceverksamhet av kritisk storlek och räckvidd;
  • En mer robust portfölj av kompletterande produkter och kundlösningar;
  • Väsentliga operationella och finansiella synergier; och
  • Stark balansräkning och kassaflöde som bidrar till tillväxt och kapitalavkastning till aktieägare.

Stig Gustavson, Konecranes styrelseordförande säger: ”Sammanslagningen av Konecranes och Terex är ett utmärkande steg i båda bolagens historia. Med fokus på lyft- och materialhantering kommer Konecranes Terex att vara i en utmärkt position för att leverera ökad omsättningstillväxt och marginaler genom flera strategiska fördelar, inklusive betydande möjligheter till korsvis försäljning. Det finns en likartad kultur i de båda organisationerna, där båda bolagen har en lång historia av att skapa konkurrenskraftiga och innovativa lösningar. Tillsammans kommer vi ha möjligheten att utöka det som Konecranes och Terex har byggt upp och bli ännu starkare i framtiden.”

Ron DeFeo, Terex VD, tillägger; ”Denna sammanslagning förenar två framstående affärsverksamheter vars synergier ger möjlighet till värdeskapande, som vi själva kan påverka, och som kommer både Terex och Konecranes aktieägare till godo. Vi har stor respekt för Konecranes och ser fram emot att förena våra krafter med dem för att bygga ett starkare och mer diversifierat bolag som kommer att befinnas i en utmärkt position för framgång i en dynamisk och mycket konkurrensutsatt global industri.”

Betydande synergieffekter som skapar stark tillväxtpotential för aktieägare

Parternas målsättning på medellång sikt är att Konecranes Terex ska leverera betydande ökad lönsamhet baserat på en förväntad tillväxt på marknaden, redan implementerade interna lönsamhetsinitiativ och synergier från sammanslagningen. Baserat på Konecranes och Terex interna medellånga utsikter och kombinationen av förväntningarna ovan skulle parterna eftersträva att uppnå en omsättningstillväxt om mer än 10 % och ett ökat rörelseresultat om betydligt mer än 50 % (var för sej på euro basis) för Konecranes Terex inom tre till fyra år från slutförandet av sammanslagningen jämfört med 2014.

Det sammanslagna bolaget förväntas uppnå åtminstone 110 miljoner euro/121 miljoner US dollar i årliga kostnadssynergier före skatt genom besparingar i upphandlingsförfaranden och driftsoptimering så väl som genom försäljnings-, allmän och administrativ effektivitet. Vidare förväntar sig Konecranes Terex att realisera en förbättrad inkomst efter skatt från finansiering, likvidhantering och strukturoptimeringar på minst 32 miljoner euro/35 miljoner US dollar årligen. Totalt förväntas dessa synergier resultera i årliga nettointäkter på 109 miljoner euro/119 miljoner US dollar som förväntas vara fullt implementerade inom tre år från slutförandet av sammanslagningen. Besparingar i upphandlingsförfarandet förväntas bidra med cirka 30 % av nettointäkterna, driftoptimering med omkring 20 %, försäljnings- och allmän och administrativ effektivitet med cirka 20 % och finansiering, likvidhantering och strukturoptimering med cirka 30 %. Omkring 58 miljoner euro/63 miljoner US dollar av de totala fördelarna förväntas vara implementerade inom 12 månader från slutförandet av sammanslagningen. Bolaget förväntas ådra sig relaterade engångskostnader på omkring 110 miljoner euro/121 miljoner US dollar under de första 24 månaderna efter slutförandet av sammanslagningen för att kunna uppnå synergieffekterna.

Det sammanslagna bolaget kommer att ha en stabil kapitalstruktur med förmåga att generera ett starkt kassaflöde och avkastning till aktieägarna. Bolaget kommer eftersträva att uppnå ett fritt kassaflöde på cirka 2,6 miljarder euro/2,8 miljarder US dollar från 2016 till 2018 (fritt kassaflöde definierat som EBITDA minus Capex). Konecranes och Terex gemensamma avsikt är att verkställa ett återköpsprogram av aktier efter slutförandet av sammanslagningen om upp till 1,4 miljarder euro/1,5 miljarder US dollar, uppdelat på cirka 456 miljoner euro/500 miljoner US dollar så snart som möjligt efter slutförandet av sammanslagningen och upp till ytterligare 0,9 miljarder euro/1,0 miljarder US dollar inom 24 månader efter slutförandet av sammanslagningen.

Utdelningspolicyn för det sammanslagna bolaget kommer att fastställas av bolagets styrelse efter slutförandet av sammanslagningen. Givet den stärkta tillväxtprofilen av den sammanslagna verksamheten förväntas dock det sammanslagna bolaget att bibehålla Konecranes nuvarande årliga utdelning om 1,05 euro/1,15 US dollar per aktie, i tillägg till avkastningen på kapitalet genom återköp. Det sammanslagna bolaget avser att stärka den nya enhetens balansräkning över tid.

Styrelse och ledning

Det är planerat att det sammanslagna bolaget vid tidpunkten för slutförandet av transaktionen ska ha en styrelse bestående av totalt nio ledamöter, varav fem ledamöter kommer att nomineras av Terex och fyra ledamöter kommer att nomineras av Konecranes. Konecranes nuvarande styrelseordförande kommer att utses till styrelseordförande för Konecranes Terex och Terex VD kommer att utses till VD för Konecranes Terex. För det fall Terex skulle besluta att tillsätta en ny VD före slutförandet av transaktionen har parterna kommit överens om att detta ska genomföras i nära samarbete mellan Konecranes respektive Terex styrelse.

Det sammanslagna bolaget kommer fortsättningsvis att ha huvudkontor i Hyvinge, Finland såväl som i Westport, Connecticut, USA. Efter slutförandet av transaktionen förväntas det sammanslagna bolaget ha uppskattningsvis 32 000 medarbetare världen över.

Godkännanden och tidsplan

Transaktionen är förbehållen godkännande från både Terex och Konecranes aktieägare, godkännande från myndigheter samt andra villkor för slutförandet vilka är beskrivna ytterligare i Bilaga 1. Konecranes och Terex förväntas kalla sina respektive aktieägare till bolagsstämma i syfte att godkänna transaktionen i början av 2016. Slutförandet av transaktionen förväntas ske under första halvåret 2016.

Vidare information

Konecranes styrelseordförande Stig Gustavson och Konecranes VD Pekka Lundmark kommer tillsammans med Terex styrelseordförande och VD, Ronald M. DeFeo att stå som värdar för en presskonferens för att diskutera transaktionen, idag kl. 11:00 EET/4:00 EDT på Finlandiahusets Veranda 4, Mannerheimvägen 13 e, 00100 Helsingfors. Presskonferensen kommer att sändas live på http://qsb.webcast.fi/k/konecranes/konecranes_2015_0811_webcast/

Det är möjligt att delta i presskonferensen per telefon genom att ringa in 5-10 minuter innan presskonferensen börjar:

Finland: + 358 (0)9 2313 9201
USA: +1 334 323 6201
Storbritannien: +44 (0)20 7162 0077
Tyskland: +49 (0)695 8999 0507

Titel: Press Konferens 11.08.2015

Konferens id: 95954707

Konecranes och Terex kommer även att stå som värdar för ett konferenssamtal för investerare och analytiker idag kl. 15:30EET/8:30 EDT.

USA och Kanada: 877-726-6603

Internationellt: +1 706-634-5517

Bilderna från presentationen kommer att finnas tillgängliga via www.konecranes.com/investors

Rådgivare

Perella Weinberg Partners är finansiell rådgivare till Konecranes och Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLO samt Roschier Advokatbyrå Ab är legala rådgivare till Konecranes. Credit Suisse Securities (USA) LLC är finansiell rådgivare till Terex och Fried Frank Harris Shriver & Jacobson LLP, Bryan Cave LLP samt Avance Advokatbyrå Ab är legala rådgivare till Terex.

Om Konecranes

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. Under 2014 omsatte Konecranes-koncernen totalt 2,11 miljarder euro. Koncernen har omkring 11 900 anställda på 600 kontor i 48 länder. Konecranes är listade på Nasdaq OMX Helsingfors (symbol: KCR1V)

Om Terex

Terex Corp. är en diversifierad global lyftkranstillverkare som rapporterar inom fem segment: höj- och sänkbara arbetsplattformar, konstruktion, lyftkranar, materialhantering och hamnlösningar, samt materialprocessering. Terex tillverkar ett brett urval av utrustning för användning inom flera olika branscher, inklusive konstruktion, infrastruktur, stenbrytning, tillverkning, gruvdrift, frakt, transport, raffinaderi, energi samt kraftverk. Terex erbjuder finansiella produkter och tjänster vid förvärv av utrustning från Terex via Terex Financial Services. Mera information om Terex för investerare och marknaden: www.Terex.com och www.facebook.com/TerexCorporation.

Framtidsinriktade uttalanden

Detta dokument innehåller framtidsinriktade uttalanden om framtida händelser, inklusive uttalanden om Terex eller Konecranes, transaktionen som beskrivs i detta dokument och de förväntade fördelarna av denna transaktion och framtida finansiella resultat för Terex och Konecranes kombinerade affärsverksamheter, baserat på vartdera bolags nuvarande förväntningar. Dessa uttalanden involverar risker och osäkerheter som kan orsaka att resultaten väsentligt avviker från de som anges däri. Orden "kan", "förväntar", "avser", "förutser", "planer", "projekt", "uppskattningar" och negationer och analogier därav eller liknande uttryck är, när de återfinns i detta dokument, avsedda att identifiera framtidsinriktade uttalanden. Frånvaro av dessa ord innebär emellertid inte att uttalandet inte är framtidsinriktat. Terex och Konecranes har baserat dessa framtidsinriktade uttalanden på nuvarande förväntningar och prognoser om framtida händelser. Dessa uttalanden utgör ingen garanti för framtida resultat.

Eftersom framtidsinriktade uttalanden innefattar risker och osäkerheter kan faktiska resultat komma att avvika väsentligt. Sådana risker och osäkerheter, av vilka många är utom kontroll för Terex och Konecranes, omfattar bland annat: möjligheten för Terex och Konecranes att erhålla aktieägargodkännande till transaktionen, möjligheten för Terex och Konecranes att erhålla regulatoriskt godkännande för transaktionen, eventualiteten att den tid som krävs för att slutföra transaktionen kommer att vara längre än förväntat, uppnåendet av transaktionens förväntade vinster, risker som är förknippade med integreringen av Terex och Konecranes verksamheter, risken att Terex och Konecranes affärsverksamheter får lida till följd av osäkerheten kring den föreslagna transaktionen samt andra faktorer, risker och osäkerhetsfaktorer som mer specifikt har angivits i Terex publika rapporter till SEC samt Konecranes årsredovisningar och delårsrapporter. Var och en av Terex och Konecranes frånsäger sig allt ansvar för att uppdatera de framtidsinriktade uttalanden som återfinns häri.

YTTERLIGARE VIKTIG INFORMATION

Detta dokument hänför sig till det föreslagna samgåendet mellan Terex och Konecranes, genom vilket samtliga stamaktier i Terex kommer att lämnas i utbyte mot stamaktier (eller amerikanska depåbevis, om nödvändigt) i Konecranes. Detta dokument är endast informativt och utgör inte ett erbjudande att köpa eller utbyta, eller en uppmaning om ett erbjudande att sälja eller utbyta, samtliga stamaktier i Terex, inte heller utgör det ett substitut för det Preliminära Prospekt som ingår i Registration Statement Form F-4 ("Registreringsutlåtandet") att lämnas in till SEC av Konecranes, Prospektet/Fullmakten att lämnas in till SEC av Terex, noteringsprospektet avseende Konecranes att lämnas in av Konecranes till finska Finansinspektionen (ändrade och kompletterade från tid till annan; "Samgåendedokumentationen"). Inget erbjudande av värdepapper ska lämnas i USA annat än genom ett prospekt som uppfyller kraven i avsnitt 10 i U.S. Securities Act från 1933.

INVESTERARE OCH VÄRDEPAPPERSINNEHAVARE UPPMANAS ATT LÄSA SAMGÅENDEDOKUMENTATIONEN OCH ALLA ANDRA RELEVANTA HANDLINGAR SOM KONECRANES ELLER TEREX HAR LÄMNAT IN ELLER KOMMER ATT LÄMNA IN TILL SEC, NASDAQ HELSINGFORS ELLER FINSKA FINANSINSPEKTIONEN NÄR DE BLIR TILLGÄNGLIGA DÅ DESSA INNEHÅLLER ELLER KOMMER ATT INNEHÅLLA VIKTIG INFORMATION SOM INVESTERARE OCH VÄRDEPAPPERSINNEHAVARE BÖR BEAKTA INNAN NÅGRA BESLUT OM DET FÖRESLAGNA SAMGÅENDET FATTAS.

Informationen i detta dokument får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i någon jurisdiktion där offentliggörandet, publiceringen eller distributionen av sådan information begränsas av lagar eller regler. Därför måste personer i sådana jurisdiktioner i vilka dessa material offentliggörs, publiceras eller distribueras, informera sig om och följa sådana lagar eller regler. Konecranes och Terex åtar sig inte något ansvar för eventuella överträdelser av sådana restriktioner. Samgåendedokumentationen och andra handlingar som anges ovan, om inlämnad eller tillhandahållen av Konecranes eller Terex till SEC, i förekommande fall, kommer att finnas tillgängliga kostnadsfritt på SEC:s hemsida (www.sec.gov) eller genom att skriva till Anna-Mari Kautto, Investor Relations Assistant, Konecranes Plc, P.O. Box 661, eller Elizabeth Gaal Investor Relations Associate, Terex, 200 Nyala Farm Road, Westport, CT 06880.

Konecranes och Terex och deras respektive styrelseledamöter, ledande befattningshavare och anställda samt andra personer kan anses ha deltagit i fullmaktsinsamling i samband med transaktionen. Information om Konecranes styrelseledamöter och ledande befattningshavare återfinns i Konecranes årsredovisning för verksamhetsåret 2014 på www.Konecranes.com. Information om Terex styrelse och ledande befattningshavare och deras innehav av stamaktier i Terex återfinns i listan 14A som lämnades in till SEC den 1 april 2015. Övriga upplysningar avseende intressen för sådana personer samt information om Konecranes och Terex styrelseledamöter och ledande befattningshavare kommer att finnas tillgänglig i fullmaktsbekräftelsehandlingen/prospektet när detta blir tillgängligt. Dessa dokument kan erhållas kostnadsfritt från källorna som angivits ovan.

BILAGA 1: TRANSAKTIONSVILLKOR

Den föreslagna transaktionen är strukturerad som en omvänd triangulär fusion enligt lagstiftningen i Delaware, USA, där Konecranes Acquisition Company LLC, ett indirekt dotterbolag till Konecranes, fusioneras med och uppgår i Terex, varvid Terex aktieägare, optionsinnehavare och andra innehavare av kapitalandelar erhåller aktier och optionsrätter i Konecranes som fusionsvederlag i enlighet med utbytesrelationen angiven ovan.

Den omvända triangulära fusionen och det föreslagna samgåendet kommer att genomföras i enlighet med villkoren i verksamhetssamgåendeavtalet och fusionsplanen mellan Konecranes, Konecranes, Inc., Konecranes Acquisition Company LLC och Terex ("Samgåendeavtalet"). Utöver villkoren för sammanslagningen innehåller Samgåendeavtalet vissa sedvanliga utfästelser och garantier från Konecranes och Terex avseende deras respektive organisationer och verksamheter. Samgåendeavtalet innehåller även åtaganden från Konecranes och Terex som är typiska i liknande transaktioner och omfattar t.ex. åtaganden från båda företagen att endast bedriva löpande verksamhet innan slutförandet av sammanslagningen, att samarbeta för att göra nödvändiga regulatoriska ansökningar och åtaganden att inte inleda, inhämta, underlätta eller uppmuntra några erbjudanden eller förslag som konkurrerar med transaktionen, och att underrätta varandra och förse varandra med en möjlighet att förhandla i frågor som uppstår med anledning av sådana erbjudanden eller förslag.

Styrelserna för Konecranes och Terex har åtagit sig, med förbehåll för bland annat förtroendeplikter, att utfärda rekommendationer till sina aktieägare att godkänna och bemyndiga fullbordandet av de transaktioner som omfattas av Samgåendeavtalet, inklusive fusionen. Dessa rekommendationer kan modifieras, annulleras eller ändras under vissa omständigheter för att vara i enlighet med Konecranes och Terex styrelsernas förtroendeplikter, inklusive (i) mottagandet av ett konkurrerande, mer förmånligt erbjudande eller förslag, och (ii) förekomsten av vissa förändringar eller händelser som för närvarande är okända och inte rimligen förutsebara.

Samgåendeavtalet kan sägas upp av Konecranes eller Terex under vissa omständigheter före slutförandet av fusionen, såsom till exempel, väsentligt avtalsbrott från endera part av villkoren i Samgåendeavtalet, att styrelsen för någondera part inte utfärdar eller på ett ogynnsamt sätt ändrar sin rekommendation, icke-erhållande av regulatoriska godkännanden, samt vissa andra omständigheter. Parterna har vidare kommit överens om vissa i liknande transaktioner sedvanliga uppsägningsavgifter att betalas till den andra parten under vissa omständigheter, inklusive t.ex. ett misslyckande av endera part att erhålla erforderligt aktieägargodkännande, eller en ändring eller återkallelse av rekommendationen från styrelsen för endera part.

Villkor för Sammanslagningen

Skyldigheterna för Konecranes och Terex att genomföra sammanslagningen är, bland annat, beroende av godkännande av transaktionen från både Terex och Konecranes aktieägare, erhållande av regulatoriska godkännanden i relevanta jurisdiktioner, notering av Konecranes aktier eller ADS att tillhandahållas som fusionsvederlag på NYSE eller annan amerikansk nationell börs rimligen acceptabel för Konecranes och Terex, frånvaro av förändring i vissa rättsliga och skattemässiga antaganden, avsaknad av att väsentlig negativ effekt uppträder med avseende på Konecranes eller Terex, och av andra sedvanliga villkor.

Integrationens Styrkommitté

Konecranes och Terex kommer att bilda en styrgrupp för integrationen för att ge rekommendationer avseende den optimala verksamheten, företags-, finansiella, operationella och strategiska strukturen för innehavet av verksamheterna i Konecranes och Terex och deras dotterbolag efter genomförandet av transaktionen.

BILAGA 2: PRELIMINÄR KOMBINERAD FINANSIELL INFORMATION

Den oreviderade finansiella information som presenteras nedan bygger på Konecranes IFRS-baserade och Terex US GAAP-baserade reviderade bokslut, med vissa justeringar, för helåren 2013 respektive 2014, utan några som helst justeringar för att förenhetliga redovisningsprinciperna.

Den kombinerade finansiella informationen är endast illustrativ. Den kombinerade finansiella informationen ger en indikation om det sammanslagna bolagets försäljning och resultat under antagandet att verksamheterna ingick i samma företag från början av varje period. Den kombinerade finansiella informationen är baserad på en hypotetisk situation och ska inte betraktas som en proformaredovisning eftersom förvärvsanalys, skillnader i redovisningsstandarder, skillnader i redovisningsprinciper och transaktionskostnader inte har beaktats. Den kombinerade finansiella informationen förutsätter att transaktionen behandlas som ett omvänt förvärv för redovisningsändamål. Skillnaden mellan transaktionsvärdet, vilket har beräknats baserat på stängningskursen för Konecranes aktier per den 7 augusti 2015 och Konecranes bokförda eget kapital har allokerats till anläggningstillgångar. De förväntade synergierna har inte tagits med.

Vad avser den finansiella rapporteringen kommer emellertid de faktiska kombinerade siffrorna att fastställas på basen av IFRS och/eller US GAAP, konsistent tillämpade, och kommer att beräknas baserat på transaktionsvärdet och det verkliga värdet av de identifierbara tillgångarna och skulderna på balansdagen i det företag som i slutändan kommer att betraktas som den förvärvade enheten för redovisningsändamål. Resultaträkning och balansräkningsposter kan därför skilja sig avsevärt från den kombinerade finansiella information som presenteras nedan.

Detta börsmeddelande innehåller även finansiell information som inte är baserad på allmänna redovisningsprinciper (GAAP) (där allmänna redovisningsprinciper utgörs av IFRS för Konecranes och US GAAP för Terex). Dessa icke GAAP-baserade finansiella uppgifter är inte nödvändigtvis jämförbara med liknande angivna finansiella uppgifter som anges av andra företag. Det är möjligt att de icke-GAAP baserade finansiella uppgifter för Konecranes och Terex inte är jämförbara. För en avstämning mellan rapporterade och icke-GAAP baserad/justerad information för Terex, se rapporterna för Q4 2014 och helåret 2014.

Illustrativ kombinerad resultaträkning (rapporterade justerade siffror för kvarvarande verksamheter) och kassaflödesanalys. Inga justeringar har gjorts för att förenhetliga redovisningsprinciperna.

2014 2013
MEUR Kombinerat företag Konecranes
Kombinerat företag Konecranes
Nettoomsättning  7 513,0  2 011,4  5 501,6  7 434,3  2 099,6  5 334,7
EBITDA (2)  636,0  162,2  473,8  623,8  154,6  469,2
Av-och nedskrivningar (1)  (154,5)  (43,1)  (111,4)  (146,8)  (39,1)  (107,7)
EBIT (2)  481,5  119,1  362,4  477,0  115,5  361,5
Finansiella poster  (99,0)  (8,4)  (90,6)  (98,3)  (9,0)  (89,2)
Skatt (2)  (103,2)  (33,8)  (69,3)  (116,2)  (36,8)  (79,4)
Innehav utan bestämmande inflytande  (0,4)  -    (0,4)  3,8  -    3,8
Nettoinkomst  278,9  76,8  202,1  266,4  69,7  196,7

Nettokassaflöde från den löpande verksamheten  457,5  148,4  309,1  262,2  120,2  142,0
Investeringar  (103,3)  (42,0)  (61,3)  (120,1)  (57,7)  (62,4)

Genomsnittliga euro/dollarkurser om 1,329 och 1,328 har tillämpats för 2014 respektive 2013.

Illustrativ kombinerad balansräkning. Inga justeringar har gjorts för att förenhetliga redovisningsprinciperna.

31.12.2014 31.12.2013
MEUR Kombinerat företag Konecranes
Kombinerat företag Konecranes
Anläggningstillgångar  3 832,1  500,4  2 118,3  3 801,8  482,7  2 100,9
Inventarier  1 538,7  335,5  1 203,3  1 495,3  325,5  1 169,7
Övriga omsättningstillgångar  1 710,8  543,6  1 167,2  1 714,9  541,6  1 173,3
Kassa  491,8  97,9  393,9  428,1  132,2  295,9
Totalt tillgångar  7 573,5  1 477,4  4 882,6  7 440,1  1 482,0  4 739,8

Totalt eget kapital  3 342,2  449,2  1 679,5  3 268,7  444,5  1 606,0
Långfristiga skulder  2 132,8  283,0  1 849,8  2 114,7  231,4  1 883,3
Kortfristiga skulder  2 098,5  745,1  1 353,3  2 056,7  806,1  1 250,6
Totalt eget kapital och skulder  7 573,5  1 477,4  4 882,6  7 440,1  1 482,0  4 739,8

Räntebärande skuld  1 720,8  247,4  1 473,4  1 753,0  319,7  1 433,3
Räntebärande nettoskuld  1 229,0  149,5  1 079,5  1 324,7  187,3  1 137,4

Årsutgångens euro/dollarkurser om 1,214 och 1,379 har tillämpats för 2014 respektive 2013.

(1) Av- och nedskrivningar för Terex inkluderar av- och nedskrivningar, banknedskrivningar som inte inkluderas i inkomst (förlust) från den löpande verksamheten.

(2) Konecranes justerade EBITDA exkluderar omstruktureringskostnader om 3,2 miljoner euro för 2014 och 14,1 miljoner euro för 2013 jämfört med motsvarande IFRS-baserade resultaträkning. Justerad EBIT exkluderar omstruktureringskostnader om 3,2 miljoner euro för 2014 och 30,9 miljoner euro för 2013. Skatteeffekten för de exkluderade omstruktureringskostnaderna består i en ökning av skatterna med 1,0 miljoner euro för 2014 och 10,7 miljoner euro för 2013 jämfört med motsvarande IFRS-baserade resultaträkning.