• Konecranes Oyj/

Konecranes planerar ordna ordinarie bolagsstämma den 15 juni 2022; styrelsen har beslutat om sitt förslag till dividend

KONECRANES ABP BÖRSMEDDELANDE den 26 april kl. 19.00

Konecranes ABP:s ordinarie bolagsstämma är planerad att ordnas onsdagen den 15 juni 2022. Eftersom läget har tillåtit lättnader i restriktionerna relaterade till COVID-19, planeras det att aktieägare och deras ombud tillåts delta i mötet på mötesplatsen. Den ordinarie bolagsstämman planeras ordnas i Hyvinge, Finland.

Konecranes styrelse kommer att kalla till bolagsstämma och bolaget kommer att publicera kallelsen till ordinarie bolagsstämma vid ett senare tillfälle. I kallelsen kommer att ingå mer detaljerad information om deltagande i mötet.

Styrelsen har beslutat om sitt förslag till dividend för den ordinarie bolagsstämman och föreslår att en dividend på EUR 1,25 utbetalas för 2021 från moderbolagets utdelningsbara medel. Enligt förslaget skulle dividendens avstämningsdag vara den 17 juni 2022 och betalningsdagen den 28 juni 2022. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till ordinarie bolagsstämma, som publiceras senare.

KONECRANES ABP

YTTERLIGARE INFORMATION

Kiira Fröberg, Direktör, Investerarrelationer, tfn +358 (0) 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har cirka 16 600 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION

Stora medier