KONECRANES UTNÄMNER ROB SMITH TILL VD OCH KONCERNCHEF

KONECRANES ABP INSIDERINFORMATION
7.10.2019 kl. 09:15 EET

Konecranes utnämner Rob Smith till VD och koncernchef

Konecranes Abp:s styrelse har utnämnt Rob Smith till verkställande direktör och koncernchef för Konecranes med verkan från och med 1.2.2020. Från och med idag fungerar bolagets finansdirektör Teo Ottola, som även fungerar som ställföreträdare för verkställande direktören, som tillfällig verkställande direktör ända tills Rob Smith tillträder sin post.

"Konecranes har slutfört integrationen efter MHPS-förvärvet, som ägde rum för nästan tre år sen. Bolaget är nu redo för den följande fasen i sin utveckling, och därmed har jag nöjet att varmt välkomna Rob Smith, som är en global ledare med meriter i att uppnå marknadsledande positioner genom innovativa affärsstrategier, djup expertis i digitalisering och stark kundfokus", säger Konecranes styrelseordförande Christoph Vitzthum.

Rob Smith övergår till Konecranes från AGCO Corporation, där han senast har innehaft positionen som Senior Vice President & General Manager för Europa och Mellanöstern. Tidigare har han innehaft chefsposter för affärsverksamheter i bland annat TRW Automotive, Tyco Electronics och Bombardier Transportation. Han är 54 år gammal och är dubbelmedborgare i USA och Tyskland. Vidare uppgifter, inklusive ett foto, finns tillgängliga i Rob Smiths CV, som är bifogat till detta börsmeddelande.

"Det kommer att vara ett stort privilegium att leda Konecranes på dess spår av lönsam tillväxt. Konecranes är ett globalt industribolag med engagerad och talangfull personal och imponerande teknologi. Jag är ivrig över att få jobba med en exceptionell grupp ledare för att ta detta speciella bolag och våra kunders affärsverksamheter till nya höjder av bedrift, framgång och tillväxt", sade Rob Smith om sin utnämning.

Genom denna ändring kommer den nuvarande vd:n och koncernchefen Panu Routila att lämna Konecranes-koncernen idag. "Panu Routila har framgångsrikt lett Konecranes genom en stor övergång på bolagets tillväxtspår, och på styrelsens vägnar vill jag varmt tacka Panu för hans insats i förverkligandet av detta", säger Christoph Vitzthum.

"Jag är stolt över att ha lett Konecranes genom en av nyckelfaserna i dess historia, förvärvet, integrationen och förbättrandet av lönsamheten. Jag vill tacka styrelsen samt alla mina kollegor för dessa år av utmärkt samarbete, och önskar Konecranes allt gott i framtiden", sade Panu Routila.

Till följd av dagens utnämning har Konecranes beslutat att förflytta sin kapitalmarknadsdag, som tidigare meddelats äga rum 21.11 i London. Ett nytt datum meddelas i sinom tid efter att den nya vd:n tillträtt sin position.

Informationstillfälle
En analytiker- och presskonferens ordnas idag kl. 11.00 i Hotel Scandic Simonkenttä, mötesrum Mansku (adress Simonsgatan 9). Styrelseordförande Christoph Vitzthum, blivande VD:n och koncernchefen Rob Smith samt finansdirektör och den tillfälliga verkställande direktören Teo Ottola deltar i konferensen.

Deltagande via webcast
Konferensen, som hålls på engelska, direktsänds kl. 11.00 som webcast: https://qsb.webcast.fi/k/konecranes/konecranes_2019_1007_pressconference/

Deltagande via telefon
Man kan lyssna till konferensen via följande länken: http://bit.ly/KonecranesConference
Länken är tillgänglig från smartmobilen eller datorn. Bekräftelsekod: 481764

Man kan också lyssna till konferensen via telefon genom att ringa upp ett av nedannämnda telefonnummer:

Plats                                               Telefonnummer
Danmark                                        +45 35 15 80 48
Finland                                           +358 (0)9 7479 0360
Frankrike                                        +33 (0)1 76 77 22 73
Tyskland                                         +49 (0)89 2030 31236
Italien                                            +39 06 8750 0722
Nederländerna                                +31 (0) 20 721 9250
Norge                                             +47 2100 2613
Sverige                                          +46 (0)8 5033 6573
Switzerland                                    +41 (0)44 580 7230
Storbritanien                                  +44 (0)330 336 9104
Förenta staterna                             +1 323-794-2442

KONECRANES ABP
Eero Tuulos
Direktör, Investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Rob Smith blivande VD och koncernchef för Konecranes Abp
Christoph Vitzthum, Styrelseordförande, Konecranes Abp
Lämna meddelande: Virpi Vuori, Assistent, Investerarrelationer, Konecranes Abp, tfn. +358 20 427 2960

Eero Tuulos, Direktör, Investerarrelationer, tfn. +358 (0) 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 uppgick koncernens omsättning till 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktien är noterad på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Allmän media