Konecranes vinner kombinerad order för containergårds- och kajkranar i Filippinerna

Kudos Trucking Company har beställt två Konecranes Noell Rubber Tired Gantry gummihjulsportalkranar (RTG) och två Konecranes Gottwald Model 5 Mobile Harbor Crane mobila hamnkranar (MHC) till sin terminal i Davao City i Filippinerna. Konecranes bokade ordern i juni 2019.

Kudos Trucking Company (KTC) placerade ordern för att bättre kunna hantera den ökande containervolymen, som orsakas av Filippinernas snabbt växande ekonomi. Avtalet markerar nästa tillväxtsteg för företaget, som började sin verksamhet med att transportera fartygsfrakt och containrar.  Därefter övergick de till att driva containergårdar och nu har de en egen hamnterminal i Davao, som är ett nav för varuutbyte, handel och industri på ön Mindanao i södra Filippinerna. Ordern understryker också Konecranes  styrka inom bemannad, fjärrstyrd och helautomatiserad containerhanteringsutrustning och -tjänster för kajområden, horisontell transport och containergårdar.

“Vi har alltid haft goda erfarenheter av lyfttruckar från Konecranes traditionella varumärken”, säger Jefferson Tao, vd för KTC. “När det var dags att öka terminalkapaciteten tänkte vi att det skulle vara värt att investera i fler Konecranes-maskiner. Vi var också glada över att få alla kranar vi behövde från en enda leverantör.”

Den kombinerade ordern består av både MHC-kranar RTG-kranar MHC-kranarna används till att lasta och lossa fartyg upp till Post-Panamax-klassen vid kajen och RTG-kranarna till att hantera containrar på containergården.   I slutet av 2019 kommer KTC att ta emot två elektriska Konecranes Gottwald Model 5 mobila hamnkranar, båda med en lyftkapacitet på 125 ton. I juni 2020 kommer de att lägga till två Konecranes Noell RTG-kranar till sin kranflotta, bägge med en tvåväxlad motor och en lyftkapacitet på upp till 41 ton. Den ekoeffektiva drivtekniken för alla fyra maskiner minskar driftskostnader som bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

“Vi är glada över att kunna bidra till att skapa ännu en framgångshistoria i Filippinerna”, säger Jerry Fann, försäljningschef för hamnkranar på Konecranes Port Solutions. “I synnerhet understryker den kombinerade ordern styrkan i vårt utbud – det bredaste och grundligaste inom containerhantering.”

Mer information:
Jerry Fann, försäljningschef, Hamnkranar, Konecranes Port Solutions
E-post: jerry.fann@konecranes.com eller telefon: +86 1855 9060108

Mer information för investerare och analytiker:
Eero Tuulos, direktör för investerarrelationer, Konecranes
E-post: eero.tuulos@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Det här pressmeddelandet är tillgängligt på vår webbplats konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).