Konecranes vinner order om mobil hamnkran i Polen

I maj i år beställde HES Gdynia Bulk Terminal SP, på den polska nordkusten, en ekoeffektiv Konecranes Gottwald Model 6 mobil hamnkran för kontinuerlig bulkhantering. Ordern bokades under det andra kvartalet och kranen kommer att förberedas och lämnas över i slutet av 2019.

HES Gdynia Bulk Terminal tillhör HES International, en av Europas största oberoende terminaloperatörer inom torra och flytande bulkprodukter. HES-terminalerna finns i Europas viktigaste hamnar på de främsta platserna, däribland en bulkterminal i Gdynia, en av de största hamnarna i Polen. Konecranes kran Gottwald Modell 6 är ett välkommet tillägg till terminalens befintliga maskinpark av kranar. Kranen är ämnad att hantera olika slags torra bulkmaterial och kan dessutom löpa mellan två kajer. Detta ger ökad flexibilitet under lossningsprocessen och gör att HES Gdynia kan erbjuda kunderna ännu bättre service.

“En annan HES-terminal i Rotterdams hamn använder redan en Konecranes Gottwald Model 6 mobil hamnkran, och den har konsekvent visat hög prestanda och tillförlitlighet”, säger Sonia Florczuk, kommersiell chef för HES Gdynia. “Den låga ägandekostnaden och den långa livslängden övertygade oss om att även investera i en Konecranes Gottwald mobilkran i Polen. Den har också anpassats efter de utmanande förhållandena på kajen i vår Gdynia-terminal.”

Den nya kranen kommer att vara en Konecranes Gottwald Model 6 mobil hamnkran i fyrlinsvarianten G HMK 6508 B för kontinuerlig bulkhantering. Den har en upphöjd tornhytt för bättre sikt över fartyget, och ett utökat chassi med en extra axel för att klara speciella kajlastkrav, en design som redan visats sig vara framgångsrik vid andra terminaler. Förutom den ekoeffektiva dieseldrivna enheten är kranen utrustad med en extern strömförsörjning, vilket ökar effektiviteten ännu mer samtidigt som avgasutsläpp och buller i terminalen minskas.

“Med den här kranen fortsätter vi vår framgångshistoria med mobilkranar med fyra linor för kontinuerlig bulkhantering”, säger Hans-Juergen Schneider, regional försäljningschef för Konecranes mobila hamnkranar. “Avtalet speglar också den positiva trend som vi den senaste tiden sett hos kunderna i Baltikum, som verkligen uppskattar våra professionella bulkhanteringsmöjligheter och förmåga att specialutrusta maskiner efter behov.”

Mer information:
Hans-Jürgen Schneider, regional försäljningschef, mobila hamnkranar, Konecranes Hamnlösningar
E-post: hans-juergen.schneider@konecranes.com eller telefon: +49 211 7102 3454

www.hesinternational.eu eller följ HES Gdynia Bulk Terminal på LinkedIn

Mer information för investerare och analytiker:
Eero Tuulos, direktör för investerarrelationer, Konecranes
E-post: eero.tuulos@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Det här pressmeddelandet är tillgängligt på vår webbplats konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).