• Konecranes Oyj/

MEDDELANDE OM FÖRÄNDRING AV ÄGARANDELAR I ENLIGHET MED 9:A KAPITEL, 10:E PARAGRAFEN I VÄRDEPAPPERSMARKNADSLAGEN

I enlighet med Värdepappersmarknadslagens 9:a kapitel, 5:e paragraf har Konecranes den 5 oktober 2016 mottagit en flaggning, enligt vilken Harris Associates L.P.:s ägarandel i Konecranes Abp:s aktier och röster har understigit 5 procent. Enligt meddelandet innehade Harris Associates L.P. 3 152 800 aktier den 4 oktober 2016 dvs. 4,98 procent av aktieantalet och röstetalet i Konecranes Abp.

Konecranes Abp har totalt 63 272 342 aktier och endast en aktieserie. Varje aktie har en röst.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör för investerarrelationer

VIDARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, Direktör för investerarrelationer, tel. +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2015 omsatte koncernen 2 126 MEUR. Koncernen har 11 400 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).

DISTRIBUTION
Allmänna medier