SEA-invest beställde tre Konecranes Gottwald mobila hamnkranar till Belgien och Frankrike

I april 2017 fick Konecranes en beställning på dieselelektriska Konecranes Gottwald mobila hamnkranar från sin långvariga kund SEA-invest. SEA-invest kommer att komplettera sin nuvarande kranpark på 36 kranar med tre kranar av typen Model 6. Tack vare Konecranes kontinuerliga produktionskoncept kommer alla tre kranar att tas i bruk ännu i år.

Beställningen omfattar två Model 6 gripkranar med fyra linor för bulkhantering (maxkapacitet 100 t, räckvidd 51 m) till SEA-invests terminaler i Ghent (Belgien) och Rouen (Frankrike), samt en Model 6 kran med två linor (125 t, 51 m) till Antwerpen (Belgien).

Med kranarna till Rouen och Ghent har SEA-invest för avsikt att ytterligare stärka sin position på den globala bulkhanteringsmarknaden. Kranen i Antwerpen kommer att bidra till kundens växande containerhanteringsverksamhet. Philippe Van de Vyvere, verkställande direktör, SEA-invest: ”Tillsammans med våra terminaler i Frankrike kommer vårt nya förvärv av Independent Maritime Terminal i Antwerpen att utgöra ryggraden i vår växande verksamhet för hantering av vanliga och kylda containrar. Eftersom vi har Konecranes Gottwald mobila hamnkranar på flera av våra 25 verksamhetsställen i Europa och Afrika, är det nu bara logiskt att vi väljer samma teknik för denna relativt nya containerverksamhet och som en hållbar utökning av vår bulkverksamhet i Belgien och Frankrike”.

Giuseppe Di Lisa, Konecranes försäljnings- och marknadsdirektör, Mobila hamnkranar, är belåten över att många terminaloperatörer runt om i världen är imponerade av egenskaperna hos Konecranes Gottwald mobila hamnkranar. ”Efterfrågan på våra kranar är stor runt om i världen. Vi är stolta över att vår teknik igen har övertygat SEA invest, som är en av våra mest lojala kunder.”

Mer information:
Media:
Giuseppe Di Lisa, försäljnings- och marknadsdirektör, Mobila hamnkranar, Konecranes
E-post: giuseppe.dilisa@konecranes.com eller telefon: +49 211 7102 3771

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande, tillsammans med en nedladdningsbar bild, finns också på vår webbsida www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 omsatte koncernen (jämförbart sammanslaget bolag) 3 278 MEUR. Koncernen har 17 000 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).