Branschorganisationen Kontakta rekryterar tidigare M-tjänstemannen Erik Persson

Report this content

Branschorganisationen Kontakta, som företräder företag som arbetar med telefonförsäljning eller kundservice, ökar ambitionerna i sitt kommunikations- och påverkansarbete och rekryterar Erik Persson som ny vice VD med ansvar för public affairs.

- Kontakta har vuxit kraftigt de senaste åren, samtidigt som vi sett att det blivit allt viktigare för oss att vara en aktiv part i samhällsdebatten kring seriositet, telefonförsäljning och ungdomsjobb. Att rekrytera Erik Persson blir därför en naturlig del i denna utveckling. Hans kontaktnät och erfarenhet av att ha arbetat med konsumentpolitik och civilrätt gör att vi kan öka ambitionerna i vårt påverkansarbete betydligt, säger Tina Wahlroth, VD Kontakta.

Kontakta arbetar aktivt med bland annat branschens egen självreglering för seriositet via etiska regelverk och NIX Telefon. Man arbetar även för att motverka oseriös telefonförsäljning och är expert i en statlig utredning på området, samt verkar för bibehållandet av den låga arbetsgivaravgiften för unga.

- Jag ser mycket fram emot att få arbeta fokuserat och långsiktigt med att öka seriositeten bland företag som arbetar med kundkontakter via telefon och för att både politiker och allmänhet ska få en bättre förståelse för den samhällsnytta som våra medlemsföretag bidrar med, både i fråga om nytta för konsumenter och i fråga om arbetstillfällen, säger Erik Persson, vice VD Kontakta.

Erik kommer närmast från PR byrån Geelmuyden Kiese där han arbetade som konsult inom public affairs och innan det från Moderaternas riksdagskansli där han var civilpolitisk handläggare. Erik är utbildad affärsjurist.

För mer information:

Tina Wahlroth, VD Kontakta, 073 566 55 22, tina.wahlroth@kontakta.se