500 000 kronor i donation till Barncancerfonden och Ågrenska

Stockholm, 4 februari 2011

Barn som drabbats av hjärntumör fick delta i Barncancerfondens familjevecka på Ågrenska

KPMG har utformat ett nytt donationsprogram som styrs av medarbetarna. De anställda har kunnat rösta på fyra högkvalitativa projekt/välgörenhetsorganisationer som valts ut i samarbete med organisationen Social Initiative. I år fick Barncancerfondens familjevecka på Ågrenska Kompetenscentrum flest röster med stor marginal. Donationsprogrammet innebär att för varje krona som KPMGs medarbetare skänker, bidrar KPMG som företag med två kronor. En lönekrona blir således tre för Barncancerfonden. I år blev donationen cirka 500 000 kronor.

-          Tack vare stödet från KPMG och deras medarbetare har 12 familjer (barn, föräldrar, syskon) och skolpersonal (totalt 45 personer) fått möjlighet att delta på Barncancerfondens familjevecka på Ågrenska på Lilla Amundön strax söder om Göteborg. Familjerna - som kom från hela Sverige - hade alla ett barn i familjen som drabbats av hjärntumör berättar Ann-Mari Hellman, verksamhetsansvarig Familjestöd på Barncancerfonden. Familjeveckan innehåller rehabilitering men framför allt kunskapsöverföring för att överbrygga kunskapsklyftor mellan familjer och skolverksamhet. Under veckan kombineras sociala familjeaktiviteter med gruppdiskussioner och föreläsningar av professionella inom barncancer.

-          KPMG har utvecklat det här programmet för att involvera våra medarbetare och för att säkerställa att våra resurser ger maximal effekt. Vi har skänkt pengar till välgörande ändamål i många år men då med mindre summor utspritt på en lång lista av organisationer. Istället samlar vi nu våra resurser eftersom det är viktigt för oss att få se en faktisk skillnad av vårt stöd, säger Malin Sund, ansvarig för donationsprogrammet. Programmet kommer att genomföras varje år och medarbetarna kommer att få nya projekt att välja mellan. Målet är att den totala donationen ska öka varje år.

Malin Sund, Ansvarig för donationsprogrammet, KPMG, tel: 08-723 91 00.

Johan Mähler, Presskontakt KPMG, Tel: 073-327 20 03.

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 140 000 medarbetare i 146 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative.