Bilindustrin mot överkapacitet även i Asien

Stockholm, den 1 mars 2011

Den globala bilindustrin håller på att förvärra överkapaciteten i branschen genom tillverkarnas snabba expansion i Asien. Det visar en färsk rapport från KPMG

Världens biltillverkare och deras underleverantörer är mitt uppe i en avancerad balansakt, där de fortsatt försöker att bromsa i den gamla världen, och samtidigt gasa genom att etablera tillverkning på snabbväxande marknader som Kina, Indien och Brasilien.

”Trots att fordonstillverkarna förstår att det ur ett branschperspektiv är ohållbart att produktionskapaciteten ökat mycket snabbare än efterfrågan känner bolagen att de helt enkelt inte vågar stå vid sidan när konkurrenterna investerar i tillväxtländerna”, säger Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin på KPMG i Sverige.

Överkapaciteten i fordonsbranschen är en av de frågor som kartläggs i KPMG:s Global Automotive Executive Survey som bygger på intervjuer av 200 av branschens tyngsta beslutsfattare. 64 procent anser att USA trots de senaste årens fabriksnedläggningar har för stor produktionskapacitet. Även Japan och Tyskland pekas ut som länder med för många bilfabriker. Samtidigt ökar produktionen snabbt på tillväxtmarknaderna, tack vare massiva investeringar från både västeuropeiska och asiatiska tillverkare. Hälften av de intervjuade cheferna tror att även Kina kommer att nå överkapacitet inom fem år.

”Ur ett globalt perspektiv är det oroande att även Kina och Indien ser ut att nå överkapacitet så snart. Risken är att vi får en överhettning som slår tillbaka på företagen själva”, säger Björn Hallin.

Lösningen på överkapaciteten kan bli nedläggningar av bilfabriker, men även olika former av strategiska allianser av fordonstillverkare och underleverantörer. Nya allianser lyfts i undersökningen även fram som den främsta metoden att möta behovet av mer och dyrare forskning och utveckling.

”För svenskanknutna fordonsbolag som SAAB, Volvo och Autoliv öppnas nya möjligheter. För mindre tillverkare är allianser helt nödvändiga, men det är viktigt att behålla kontroll över teknologi och kunskap som ger varumärket dess särprägel”, säger Björn Hallin.

För mer information, vänligen kontakta

Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin på KPMG i Sverige, 070 548 96 26 bjorn.hallin@kpmg.se

Joakim Löfgren, Presskontakt KPMG, tel. 070-653 00 77, joakim.lofgren@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.