Bristande kompetens om risk i försäkringsbolagens styrelser

Fyra av 10 chefer i försäkringsbranschen tvivlar på att deras styrelse har tillräcklig kompetens för att förstå nödvändig riskinformation och riskmodeller. I KPMGs nya undersökning kring försäkringsbolagens framtida utmaningar framkom även att den största utmaningen anses vara ökade statliga regleringar. Branschen är dock positiv till nya regleringar, men splittrad kring hur det slår mot lönsamheten.

Enligt KPMGs undersökning ”Global Insurance – getting the balance right”, som undersökt försäkringsbranschens utmaningar inom risk- och kapitalhantering, framkom att 42 procent av de tillfrågade cheferna inom försäkringsbolag misstror riskkompetensen i sina egna styrelser. – att så stor osäkerhet råder kring styrelsens kompetens är olyckligt då en avgörande faktor för långsiktig lönsamhet är att risk- och kapitalhantering genomsyrar alla beslutsnivåer, inte minst på styrelsenivå. För försäkringsbolag är detta speciellt viktigt då försäkringsbranschen går in i en ny era med än mer modeller och statistiska beräkningar vilket i sin tur ställer än högre krav på styrelsen att både förstå och agera på den information som de får, säger Jan Forsell, chef Financial Services, KPMG. Undersökningen visar att den enskilt största utmaningen för att nå lönsamhet upplevs vara att möta de ökade regelkraven, framför allt Solvency II-regler. Samtidigt är branschen generellt positiv till dess införande. Fler än sex av tio tillfrågade anser att den ökade regelstyrningen kommer att leda till ökad finansiell stabilitet och bättre riskhantering. Bara en tredjedel anser dock att den kommer att bidra positivt till den egna lönsamheten. – Även om många svenska företag är positiva till exempelvis Solvency II-regler, så innebär kombinationen av lågkonjunktur och nya regler att tillgången på kapital är begränsad samtidigt som kapitalkraven lär öka och därmed kostnaden för kapital. Självklart finns många lösningar för att frigöra nödvändigt kapital och även allokera det effektivt mellan verksamhetsgrenar för bättre lönsamhet. Det är alltför lätt att stirra sig blind på problemen i ny lagstiftning och glömma möjligheterna, avslutar Jan Forsell.