CoGig och KPMG inleder samarbete för att bidra till en mer jämställd techbransch

KPMG och CoGig inleder ett samarbete kring talangprogrammet Female Tech Engineer, som drivs av rekryteringsföretaget CoGig i syfte att få fler kvinnor och icke-binära att vara med och utveckla framtidens system och produkter inom tech. Samarbetet skapar möjlighet för målgruppen att knyta kontakter och bygga nätverk inför att de ska starta en karriär inom tech.

Female Tech Engineer är ett talangprogram för kvinnliga och icke-binära ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning, med främsta syfte att inspirera fler att arbeta inom tech. Programmet är en unik mötesplats för ingenjörsstudenter och svenska företag.

- Vi på KPMG är stolta över våra förbilder inom tech, men vi vill inspirera flera. Därför är vi glada över att nu inleda ett samarbete med Female Tech Engineer och aktivt arbeta för att bidra till ökad mångfald och jämställdhet inom techområdet, kommenterar Matilda Bergström, Partner och Head of Technology Transformation på KPMG.

- Jag ser KPMG som ett utmärkt tillskott till programmet och ser fram emot att tillsammans arbeta för jämställdhet inom tech, säger Lena Larsson, VD på CoGig.

KPMG ansluter sig till programmet med de redan befintliga partnerföretagen Husqvarna Group, Mycronic, Nasdaq, Northvolt, Munters och Senior Material. Företagen representerar en bredd men har gemensamt att de alla aktivt vill bidra till att öka jämställdheten inom techbranschen.

Programmet startade i slutet av 2023 och avslutas med en gala i mars 2024 då en av deltagarna koras till årets Female Tech Engineer och erhåller ett personligt utvecklingsprogram via Anna Landegren och Nya Ledarskapet.

CoGig och KPMG inleder samarbete - KPMG Sverige

FÖR MER INFORMATION
Emma Fredriksson, Programansvarig CoGig:

emma.fredriksson@cogig.se

Camilla Hedborg, Employer Branding Manager på KPMG
camilla.hedborg@kpmg.se

Mer om programmet Female Tech Engineer: www.femaletechengineer.se

OM COGIG
CoGig arbetar sedan 2013 med visionen om en jämställd fördelning av makten i näringslivet. Som People Partner inom employer branding och rekrytering arbetar CoGig med tre årliga talangprogram för kvinnliga och icke-binära ingenjörsstudenter, nätverksbaserad rekrytering och utveckling inom employer branding via event och workshops. Vi är stolta över att samarbeta med flera av de mest inflytelserika företagen i Sverige för att omvandla vår vision till verklighet.www.cogig.se

Johanna Westin
Head of Press and External Communications