Digitala ledare går starkast ur pandemin

Företag som investerat i digital teknik har klarat årets påfrestningar betydligt bättre än sina konkurrenter och har under pandemin ökat sitt försprång, det visar siffror från KPMG:s CIO Survey. Årets upplaga visar hur IT-organisationer påverkats av den globala covid 19-pandemin och beskriver de utmaningar som IT-ledare ser i det ”nya normala”.

– Företagen som investerat i digital teknik har varit betydligt bättre förberedda och kunnat anpassa arbetet till den nya verkligheten. Årets CIO Survey visar att strategiska investeringar i en modern digital infrastruktur skapar resiliens och förmåga till snabba omställningar och vinster under turbulenta tider, säger Therese Fajerson, Head of CIO & CDO Advisory, KMPG Sverige.

Då företag ställer om för att hantera pandemins inverkan är kundupplevelser och ökad operationell effektivitet fortsatt högst upp på agendan. För att följa med i de snabba förändringarna tror 71 procent av IT-ledarna att ökad automation och diversifiering av IT-funktionen kommer krävas för att möta företagens behov kommande år.

När anställda flyttade ut från kontoren för distansarbete skapades nya digitala attackytor och en våg av cyberattacker drabbade företag världen över. En majoritet, 54 procent, av svenska företag såg en tydlig ökning av cyberattacker, särskilt inom industri-, energi- och infrastruktursektorerna.

– Cyberattacker måste nu förhindras och upptäckas i nya miljöer då anställda flyttat till hemmakontor. Detta ställer höga krav på svenska företag att bedriva ett förnyat och decentraliserat säkerhetsarbete, där de anställda fortsatt är både den starkaste försvarslinjen och den tydligaste måltavlan, säger Therese Fajerson.

Om CIO Survey
CIO survey är världens största studie i IT-ledarskap och tar sedan 22 år pulsen på vilka frågor som driver IT-ledare och organisationer världen över. Undersökningen genomförs varje år av KPMG och Harvey Nash och omfattar i år över 4200 IT-ledare i 83 länder.

Vill du veta mer, vänligen kontakta:

Lina Lindahl

lina.lindahl@kpmg.se

Taggar:

Citat

Strategiska investeringar i en modern digital infrastruktur skapar resiliens och förmåga till snabba omställningar och vinster under turbulenta tider.
Therese Fajerson, Head of CIO & CDO Advisory, KMPG Sverige.