Endast ett av tre byggprojekt färdiga i tid

Endast en tredjedel av alla byggprojekt blir färdiga i tid och över 60 % blir dyrare än planerat. Detta framgår av KPMG:s rapport Global Major Owners Survey från 2008 som undersöker privata och statliga investerare i större byggnadsprojekt. Undersökningen visar att dålig kompetensförsörjning inom byggföretagen och bristfällig riskhantering från investerarna ofta ligger bakom kostsamma projekt.

KPMG har i en global undersökning gällande investeringar i infrastruktur- och byggprojekt funnit att endast en tredjedel av projekt blir färdiga i tid, och endast två av fem projekt håller den ursprungliga budgeten. Eskalerande kostnader och förseningar blir allt vanligare då byggföretagen till större del använder rörliga kostnadsestimat istället för fasta prisavtal – något som flyttar över den ekonomiska risken från byggföretaget till investeraren.

Undersökningen visar på lågt förtroende för byggentreprenörernas kompetensförsörjning från investerarnas sida, 67 % anger en oro för kvaliteten och kvantiteten av byggföretagens personal, men oron riktas även internt då 42 % av investerarna anger att de har svårt att hitta kompetenta projektledare som kan hantera branschens ökade komplexitet. Samtidigt anser en majoritet (61 %) av investerarna att deras rekryteringsprocesser av projektledare är väldigt bra. Den generella bilden av kompetensbristen är dock tydlig – 67 % tycker att branschen kunde göra mer för att hantera den bristande kompetensförsörjningen på ett bättre sätt.

I linje med den bistra framtidstron angående kompetensförsörjning ställer sig investerarna även skeptiska till hur hållbarhetsutvecklingen kommer att påverka branschen. Endast 31 % anger att initiativ inom hållbarhet kommer att bidra med ökande intäkter och 15 % av respondenterna anger till och med att de tror att ”grönt tänkande” kommer att minska intäkterna.