Europeiskt trendbrott i skattesänkningar

För första gången på 13 år sjunker inte längre bolagsskatterna i Europa – Sverige är ett av undantagen. I en ny undersökning från KPMG framkommer att den finansiella krisen tvingat stater att omvärdera sin långsiktiga skattepolitik. Rekordmånga länder implementerar nya momsskattesystem och momsen har aldrig tidigare varit mer betydelsefull som skatteintäktskälla. Samtidigt har komplexiteten i den internationella momshanteringen ökat och därmed risken och kostnaderna för företag av att göra fel.

– För företag innebär momshanteringen väldiga effekter på företagets kassaflöde. I takt med att moms blir en större intäktskälla för staten blir det också ett allt större huvudbry för företagen. Redan nu finns miljardbelopp att tjäna på effektiv momshantering och dess betydelse kommer bara att öka, säger Helena Robertsson, Affärsområdeschef Skatt KPMG. Den ekonomiska krisen har tvingat många länder att implementera nya momsskattesystem och breddar typen av tjänster och produkter som omfattas av moms. I snabb takt övertar nu moms positionen som främsta inkomstkälla för stater världen över. Inom EU har tills i år, exempelvis den genomsnittliga bolagsskatten sänkts från 27,5 procent år 2004 till 23,2 procent år 2008 och 2009. Samtidigt har momsen tills nyligen legat relativt stabil på ca 19,5 procent. Under senaste året har den genomsnittliga momsen i EU höjts till 19,8 procent och redan planerade ytterligare momsförändringar kommer att innebära en genomsnittlig rekordnivå på 20 procent redan nästa år. ”Det är tydligt att vi upplever ett trendbrott i hur stater formar sin skatteintäktsbas och det är viktigt att företag inte missar denna förändring. Tyvärr råder det en viss kunskapsbrist kring moms och alltför ofta ligger frågan på fel beslutsnivå i företag. Moms får sällan den uppmärksamhet frågan förtjänar, vilket säkert beror på att man inte förstått vilka dramatiska effekter momshantering har och kommer att få på lönsamheten, säger Helena Robertsson. De vanligast förekommande felen är att momsfria tjänster hanteras som momspliktiga (eller vice versa), onödig eller utebliven registrering vid internationella transaktioner, samt att fel skattesats rapporteras, i Sverige till exempel 25 procent när det ska vara 6 procent.