Färre nya incitamentsprogram bland börsbolagen

KPMG har kartlagt de incitamentsprogram som föreslagits i svenska börsbolag under bolagsstämmorna våren 2009. Totalt sett introducerar färre bolag nya program i år jämfört med 2008. Detta gäller speciellt inom finansbranschen som traditionellt har haft högst andel nya incitamentsprogram, men som i år är den sektor med minst andel nya program.

Var fjärde bolag (26 procent) planerar att införa ett nytt incitamentsprogram under 2009. Det är en minskning jämfört med 2008 då en tredjedel av bolagen introducerade nya program. Störst minskning av nya incitamentsprogram är det i finansbranschen där ca 25 procent av bolagen presenterade ett nytt program vid årets stämma. Vanligast med nytt program är det inom hälsovårdssektorn där ca 40 procent av bolagen presenterade ett nytt program i år. En tydlig slutsats är att det blivit mindre vanligt med incitamentsprogram som omfattar hela personalen och mer vanligt med individuella program. Även här är skillnaderna stora mellan olika branscher, inom industrin är över 95 procent av programmen individuella, samma siffra för hälsovårdssektorn är ungefär 50 procent. – Incitamentsprogrammen blir allt oftare kopplade till konkreta prestationsmål och därmed blir det också vanligare med individuella program, säger Björn Johansson, Ansvarig Incitamentsprogram, KPMG. Den snabbast växande formen av incitamentsprogram är aktieprogram som nu är lika populärt som både personal- och teckningsoptioner. Teckningsoptioner och personaloptioner förekommer främst i medelstora och små företag. Teckningsoptioner ger innehavaren rätten att delta vid en nyemission av aktier utifrån vissa förutbestämda villkor. Personaloptioner har normalt samma ekonomiska konstruktion som teckningsoptioner, med skillnaden att de inte fritt kan överlåtas och ofta är behäftade med villkor om fortsatt anställning. – Aktieprogram är generellt inte lika känsliga som optionsprogram och det är därför naturligt att andelen aktieprogram ökar på den turbulenta aktiemarknad vi haft det senaste året, säger Björn Johansson. Den genomsnittliga lösenkursen för options- och konvertibelprogrammen varierar mellan bransch och storlekssegment och uppgick bland de små bolagen i genomsnitt till 127 procent av aktiekursen, 119 procent för de medelstora bolagen och 115 procent för de stora. Lösenkurserna är lägst bland hälsovårdsföretagen (drygt 115 procent) och högst inom finanssektorn (ca 130 procent). Den genomsnittliga lösenkursen har minskat i samtliga branscher med undantag för finansbranschen. Majoriteten av alla incitamentsprogram har en löptid på 3 år. Om undersökningen Studien omfattar de svenska bolag som är noterade på Nasdaq OMX Nordic Exchange, vilka för närvarande uppgår till 256 stycken. Av dessa bolag har 236 studerats. De bolag som inte har sin bolagsstämma under våren 2009 eller som inte lämnat uppgifter om föreslagna incitamentsprogram, 20 stycken, ingår inte i sammanställningarna.