Finanskrisen har ökat trycket på företagens skattefunktioner

Företagens skattefunktioner har fått ökat fokus i och med finanskrisen. Internt kräver ledningsgruppen att skattefunktionen ska bidra till resultatet, samtidigt som skattemyndigheter världen över letar efter sätt att säkerställa skatteintäkter. Det visar KPMGs senaste undersökning av 890 internationella företag och hur finanskrisen har påverkat skattefunktionens roll inom företaget.

Det ökade trycket på skattefunktioner har visat sig i att majoriteten av företag driver någon sorts process mot skattemyndigheten. De mest vanligt förekommande ärendena gäller bolagsskatt (33 procent), samt moms (31 procent).

– Skatt blir en väldigt viktig intäktskälla under svåra tider, både för stat och för företag, ofta oavsett storlek på företaget. Med bristande resultat och kassaflöden ställs större interna krav på skattefunktionen att leverera värde, samtidigt som skattemyndigheterna blir, om möjligt, än mer mån om skatteintäkten, säger Helena Robertsson, affärsområdeschef för KPMG Skatt.

Nära vartannat företag (49 procent) anser att skattemyndigheterna har ökat fokus på att granska företagens inkomstskatt under det senaste året. 4 av 10 företag anser även att fokus har ökat på internprissättning (41 procent) och momshantering (36 procent).

– Under de senaste åren har skattemyndigheter världen över inlett omfattande samarbeten för att minska skatteflykt och reducera den kreativa skatteplaneringen. Detta ökade tryck från myndigheterna har haft en positiv inverkan på företagen där skattefunktionerna i många fall har blivit mycket mer effektiva och processdrivna i och med strävan att undvika kostsamma processer mot skattemyndigheter, säger Helena Robertsson, affärsområdeschef för KPMG Skatt.

Samtidigt som skattemyndigheterna sätter stor press på företagens skattehantering är även den interna pressen stor. Nära 9 av 10 företag (86 procent) anser att finansiell rapportering är den aktivitet som är viktigast för skattefunktionen kommande tolv månader. Nära 8 av 10 företag (76 procent) anger även att de kommer prioritera riskhantering kopplat till skatt under kommande 12 månader och nära en fjärdedel (23 procent) svarade att betydelsen för skatteriskhantering har ökat under de senaste 12 månaderna.

För mer information kontakta gärna;

Helena Robertsson, affärsområdeschef KPMG Skatt, tel. 08-723 97 96

helena.roberstsson@kpmg.se

Linda Ternstedt, presschef KPMG, tel. 08 -723 94 49

linda.ternstedt@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 140 000 medarbetare i 146 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.