Green tech-bolaget Reselo vinner KPMG:s innovationstävling

Den 30 maj pitchade nio finalister sin affärsidé för en utvald jury. Efter noggrant övervägande utnämndes green tech-bolaget Reselo AB till vinnare.

Förra veckan gick den svenska finalen av tävlingen KPMG Private Enterprise Tech Innovator av stapeln. Nio lovande finalister och tillika innovativa start-ups fick chansen att pitcha sina affärsidéer inför en jury som bestod av följande experter:

• Caroline Farberger, Investor, Keynote speaker, Executive Advisor & Board member
  • Alexis Kopylov, CEO DBT Capital
  • Anna Ljungdahl, Senior Investment Director, Industrifonden
  • Erik Martinsson, CEO and Co-Founder Svea Solar
  • Max Mohammadi, Co-Founder och Chairman, PlasticFri, fjolårets vinnare i tävlingen
  • Daniel Szirányi, Partner, Automotive, Global Strategy Group, KPMG

Kvalitén och ambitionsnivån var hög och efter juryns noggranna övervägande kan KPMG med glädje presentera Reselo som årets vinnare av Private Enterprise Tech Innovator Sverige med motiveringen:

Byggd på arvet från svensk industri representerar Reselo verklig transformationseffekt inom en hel industrisektor. Med perfekt timing, när efterfrågan att övergå till hållbar produktion är större än någonsin, visar Reselo att det finns skalbarhet i affärsidén tillsammans med långsiktig potential.

Henrik Otendal, CEO, Reselo, kommenterar:
Det är en stor ära att vinna och en stor överraskning att bli vald bland en så otrolig grupp av finalister! Det är också fantastiskt att se att med vinnaren 2023, PlasticFri, och årets andra finalister, så börjar nya material och industrialiseringsprojekt att få den uppmärksamhet de förtjänar. Utan sådana innovationer skulle det vara omöjligt att fasa ut fossila resurser.

Reselo kommer i nästa steg ta vidare sin pitch till den internationella finalen av KPMG Private Enterprise Tech Innovator, som äger rum under Web Summit 2024, världens största tech-mässa.

Om Reselo AB:

Reselo, är ett svenskt startupbolag som har utvecklat en process där gummi kan tillverkas av björkbark, en restprodukt från pappersindustrin. Reselo Rubber, som de kallar gummit, kan ersätta fossilbaserat gummi i exempelvis skor, skyddsutrustning eller leksaker.

Om tävlingen

Private Enterprise Tech Innovator är en global innovationstävling som vänder sig mot startup-världen. Ett antal utvalda företag får chansen att pitcha sin affärsidé för en namnkunnig jury. Vinnaren får chansen att ta sin pitch globalt under Web Summit i Lissabon.

Johanna Westin
Head of Communications