Greentech-företaget PlasticFri från Sverige vinner den globala innovationstävling Global Tech Innovator

Greentech-företaget PlasticFri från Sverige vann KPMG Private Enterprise Global Tech Innovator som gick av stapeln under Web Summit i Lissabon igår onsdag 15 november.

PlasticFri från Sverige har vunnit KPMG Private Enterprise Global Tech Innovator – en global innovationstävling med bidrag från hela världen. PlasticFri är ett greentech-företag som tillverkar substitut till plastprodukter av jordbruksavfall, och de imponerade stort på juryn vid gårdagens tävling.

- PlasticFri bevisar att Sverige är ett starkt innovativt land i framkant och stärker Sveriges plats på kartan som ett ledande land inom hållbarhet. Grundarna Max och Allen briljerar och skapar hållbarhetsmagi som ingenjörer. För oss på KPMG är det självklart att stötta dem på deras resa framåt för ett mer hållbart samhälle. PlasticFri vann överlägset över 2000 andra tech startups från länder som Kina, Brasilien, UK och USA för att nämna några. Jag ser fram emot att följa Max och Allen på deras passionerade resa för en mer hållbar värld och jag är övertygad om att vi bara sett början på deras resa, kommenterar Sofia Lindskog, Head of Emerging Giants Sweden på KPMG.

- Vi är oerhört glada och stolta över vinsten i KPMG Private Enterprise Global Tech Innovator. Att få chansen att lyfta vår affärsidé internationellt och samtidigt bidra till att fortsätta positionera Sverige som ett land i framkant när det kommer till hållbar innovationskraft är ärofyllt och vi ser fram emot att vår fortsätta resa, kommenterar Allen Mohammadi, VD på PlasticFri.

Av totalt 2 000 tävlande världen över vann PlasticFri en övertygande seger.

Om PlasticFri
PlasticFri är ett GreenTech-företag som utvecklar och erbjuder miljövänliga och växtbaserade substitut till plastprodukter av jordbruksavfall, icke-ätbara växter och träfiber baserad på banbrytande teknik.  Substitut som är biologiskt nedbrytbart till skillnad från plast som finns kvar i tusentals år.

Läs mer: https://plasticfri.com

Om tävlingen
KPMG Private Enterprise Tech Innovator är en global innovationstävling där startups har fått möjlighet att ansöka om att delta under våren. Ett utav kriterierna är att de ska omsätta 10MSEK – 150MSEK och/eller ha fått investeringar om minst 5MSEK. Finalen gick av stapeln Web Summit-veckan i Lissabon onsdag den 15 november där PlatsicFri mötte 21 andra KPMG-länders bidrag och fick chansen att pitcha sin affärsidé för en internationell välkänd jury.

Johanna Westin
Head of Press and External Communications