Handelsstudenter till final i KPMG International Case Competition

6 december 2010

Fyra studenter från Handelshögskolan i Stockholm vann den nationella finalen av KPMG International Case Competition. I april är det dags för den internationella finalen i Istanbul, där svenska laget får tävla mot ekonomistudenter från internationella toppuniversitet.

Pierre-Brice Beguinet, Joakim Claesson, Mathias Björkman och David Andersson från Handelshögskolan i Stockholm får dela på prissumman 40 000 kr, och representerar Sverige i den internationella finalen, som hålls i Istanbul i april 2011. Där möter studenterna sammanlagt16 lag från Europa och olika delar av världen. Förra året mötte svenska laget lag från bland annat Frankrike, Holland, Italien, Luxemburg, Norge, Storbritannien, Sydafrika, Tjeckien och Tyskland. I år kommer för första gången även studenter från Indien och Brasilien att tävla.

Från vänster: Pierre-Brice Beguinet, Joakim Claesson, Mathias Björkman och David Andersson.

- Det känns jättebra att ha vunnit denna otroligt spännande tävling och konkurrensen var verkligen stenhård, vilket gör det extra roligt att ha vunnit. Vi är väldigt imponerade av hela tävlingen och stort tack till KPMG och Lundaekonomerna som anordnat den. Tävlingen har verkligen lärt oss att samarbeta under tidspress och vi har fått utveckla vår presentationsförmåga och lära oss mera konkret hur man arbetar med case. Att få åka till Istanbul i vår och representera Sverige och tävla mot studenter från hela världen känns också väldigt spännande, säger Pierre-Brice Beguinet en av de vinnande studenterna.

KPMG International Case Competition kom till för att överbrygga avståndet mellan näringslivet och den akademiska världen, vilket inte minst är viktigt för att Sverige skall kunna hävda sig i den globala ekonomin. I tävlingen får studenterna omsätta teorierna från läroböckerna i realistiska case. De får även vässa sin sälj- och presentationsteknik vilket de har nytta av i framtiden, säger Emma Engström, ansvarig för KPMG International Case Competition.

KPMG International Case Competition är en lagtävling för studenter på C och D-nivå där det gäller att snabbt analysera ett problem och på ett övertygande sätt presentera en lösning. Varje lag består av tre till fyra personer. Lösningarna bedöms av domare som är kommer från KPMG, lärare från universitetet och näringslivsrepresentanter från bland annat Getinge, Trelleborg IBM och Nordea.

KPMG International Case Competition är en årligen återkommande studentaktivitet som  är viktig för oss ur flera perspektiv. Tävlingen hjälper oss att bygga relationer med studenter runt om i Sverige. Den har hög status i näringslivet och är en tung merit och erfarenhet för de tävlande i deras framtida arbetssökande. Det är viktigt eftersom vi är beroende av att kunna rekrytera de bästa, säger Emma Engström.

För mer information, vänligen kontakta;
Studentansvarig KPMG: Emma Engström 08-723 93 43
Presskontakt KPMG, Joakim Löfgren 070-6530077

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 140 000 medarbetare i 146 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity