Hög överkapacitet och fortsatt omstrukturering att vänta inom bilindustrin

– ökar investeringar i ny teknik för effektivare produktion Bilindustrin planerar nu inför framtiden, och omfattande omstrukturering samt ökade investeringar i produktutveckling och produktion är att vänta. Detta för att motverka den genomgående överkapacitet som belastar sektorn. Det visar KPMGs Global Auto Executive Survey 2010 där 200 chefer inom bilindustrin har intervjuats.

KPMGs undersökning visar på en hög grad av överkapacitet inom bilindustrin, speciellt i Europa och USA. Nästan 3 av 4 av cheferna inom sektorn anser att den Nordamerikanska bilindustrin har en överkapacitet på 11 – 30 procent. 8 av 10 chefer anser även att den Västeuropeiska bilindustrin står med samma nivå av överkapacitet – Överkapaciteten i den västerländska bilindustrin är inget nytt och har haft en stor inverkan på den katastrofala situation som branschen ser nu. Dock ser vi seriösa ansträngningar för att skapa en smartare produktion som bättre motsvarar den marknad som finns, säger Björn Hallin Branschens chefer ser fortfarande även lönsamheten som ett orosmoln, där en tredjedel förutspår en minskning, och 4 av 10 väntar sig en mer stabil lönsamhet. KPMGs undersökning pekar på att Sydostasien och Östeuropa kommer att stå för den största ökningen i lönsamhet. Utöver dessa är det de enskilda BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och China) som kommer att se den största tillväxten. 9 av 10 chefer tror vidare att investeringar i ny teknik kommer att öka under kommande två år. Endast 1 av 3 spår dock att investeringar i nya fabriker och anläggningar kommer att öka. – De närmsta 5 åren kommer vi se stort fokus på att skapa utvecklings- och produktionsprocesser som möjliggör smartare och enklare tillverkning av nya modeller. Ökad användning av IT kommer att spela en avgörande roll i denna utveckling. Tillverkarna har varit på kostnadsjakt under de senaste åren, men har nu kommit till den punkt att det inte går att skära mer i exempelvis personalstyrka, trots en betydande överkapacitet, säger Björn Hallin 9 av 10 chefer menar på att en ökad grad av uppköp och samgåenden kan leda till minskad skuldsättning samt minskad risk för ytterligare konkurser. Övriga fördelar är enligt cheferna; ökad tillgång till ny teknik och produkter (84 procent), produktsynergier (83 procent) samt tillgång till nya marknader och kunder (82 procent). – Tidigare fokus på stora volymer och låga priser, flyttas nu till ökad effektivitet inom produktutveckling och produktion för att skapa rätt förutsättningar. Dessa planer kommer dock att kräva ytterligare omstrukturering inom sektorn, både för att klara av de finansiella utmaningarna, men även för att skapa de tekniska fördelar som krävs, säger Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin inom KPMG Sverige Vidare spår 94 procent av cheferna att bränsleeffektivitet kommer att bli det som styr konsumentens köpbeslut inom kommande fem år. Ej överraskande spås även miljövänliga lösningar att bli avgörande (80 procent) och likaså innovativa säkerhetslösningar (71 procent). Fler än 9 av 10 chefer tror även att försäljningen av hybrider kommer att öka under de kommande fem åren. Även försäljningen av fordon som använder alternativa drivmedel, samt försäljning av lågkostnads-/introduktionsmodeller, tros öka. – Vi har sett en stadig ökning i intresse gällande hybridteknik och alternativa bränslen från konsumenterna. Dock ligger branschen långt efter i denna utveckling efter många år av närsynthet gällande innovation, säger Björn Hallin