Kina går om USA som störst i världsekonomin

Kina går förbi USA och blir världens största mottagare av företagsinvesteringar. Landet förväntas samtidigt bli den mest inflytelserika nationen inom IT, telekom och industriprodukter. Detta visar KPMGs nya undersökning om globala kapitalflöden. Studien pekar på en tydlig förflyttning av investeringsflödena från USA, Japan, Singapore och Förenade Arabemiraten till framför allt de s.k. BRIC-länderna. Samtidigt förväntas Europa få en ökad attraktionskraft för investerare inom framför allt finansiella tjänster.

I KPMGs undersökning Corporate Capital Flow Survey har investeringsstrateger från över 300 multinationella företag från 15 länder tillfrågats om sina planerade investeringar för de kommande tolv månaderna samt för den kommande femårsperioden. Resultaten pekar på ett trendbrott i de globala investeringsflödena.

– Vi kan se tydliga indikationer på att Kina tar över ledarrollen inom ett flertal branscher och att USA tappar mark som den självklara ekonomiska världsmakten. Inom IT och industriprodukter har vi under lång tid uppmärksammat Kinas avancemang, och vi kan med all sannolikhet vänta oss en fortsatt stark tillväxt även inom ett flertal andra branscher, säger Helena Robertsson, Affärsområdeschef KPMG Skatt .

Tidigare har USA, Singapore, Förenade Arabemiraten och Japan legat i topp över mottagare av investeringar, men enligt KPMGs undersökning spås nu BRIC-länderna ta över ledarpositionerna. Trenden blir än tydligare på fem års sikt då hela 24 procent av företagen säger sig avse att investera i Kina. Motsvarande siffra för USA är 23 procent, vilket är en minskning med 4 procentenheter. Även övriga BRIC-länder förväntas kraftigt stärka sin attraktionskraft hos investerarna. 19 procent av företagen planerar inom fem år ha investerat i Ryssland, 14 procent i Brasilien och 18 procent i Indien, vilket är landet med den snabbaste ökningstakten, en ökning med 125 procent.

Majoriteten av de tillfrågade företagen anser att en bredare fördelning av investeringsmottagare är att vänta de närmsta fem åren. Vid sidan om USA och BRIC-ländernas framfart ses även Storbritannien, Italien, Spanien och Tyskland som starka mottagare av utländska investeringar.

– USA har länge haft positionen som största mottagare av investeringar, men successivt har de globala investeringsflödena riktats mer mot tillväxtmarknaderna och framförallt Kina. Man bör dock tillägga att USA fortfarande förväntas ta emot en betydande del av de internationella investeringarna, men utvecklingen innebär att vi kommer att se en mer jämn ekonomisk balans mellan Nordamerika, Europa och Asien, avslutar Henrik Markkula, Affärsområdeschef KPMG Corporate Finance.