KPMG:s VD-undersökning: 6 av 10 stressade över AI

Dagens företagsledare står inför vägval och utmaningar som både är omfattande och komplexa. KPMG har genom undersökningen CEO Outlook tagit pulsen på svenska VD:ar och deras syn på hur frågor som geopolitisk och ekonomisk instabilitet, arbetsplatsfrågor och hållbarhet ska navigeras.

KPMG:s undersökning CEO Outlook 2024 visar att trots geopolitiska osäkerheter och lågkonjunktur är svenska VD:ar försiktigt optimistiska gällande tillväxten de kommande tre åren och en majoritet (60%) av respondenterna har anpassat sin tillväxtstrategi eller planerar att göra det (40%).

8 av 10 svenska VD:ar ser positivt på tillväxten för sin bransch, jämfört med drygt 7 av 10 globalt. Gällande det egna företagets tillväxtutsikter är andelen dock något lägre, 72% av svenska VD:ar ser ljust på den finansiella tillväxten för det egna företaget, vilket är lägre än kollegorna i Europa (82%) och globalt (76%).

Givet utmaningar och globala osäkerheter förbereder man sig och svarar att man vill säkra tillväxten genom att investera i ny teknik och kompetensutveckling. En övervägande majoritet (80%) tror även att antal anställda inom den egna organisationen kommer att öka inom de närmsta tre åren.

Vi ser att dagens affärsklimat och en alltmer dynamisk och krävande omvärld ställer höga krav på VD:ar som idag behöver vara mer strategiska, anpassningsbara och innovativa än någonsin tidigare. Svenska VD:ar anpassar sin tillväxtstrategi efter rådande konjunktur och det geopolitiska läget och ser trots allt med tillförsikt på den finansiella utvecklingen, kommenterar Christoffer Sellberg, Partner, Head of Clients & Markets, KPMG Sverige.

Svenska VD:ar stressade över att integrera generativ AI i sin organisation

Teknologin har utvecklats snabbt och företagsledare måste nu hantera en komplex, digitalt driven affärsmiljö. Sex av tio (64%) VD:ar uppger att de har generativ AI som högsta investeringsprioritet för sin organisation trots pågående ekonomisk osäkerhet. Samtidigt känner sig 6 av 10 VD:ar stressade över att hantera och integrera genAI i sin organisation. På frågan vad man tycker är svårast med integreringen svarade 8 av 10 etiska utmaningar.

Den snabba utvecklingen inom genAI skapar stress hos våra företagsledare och det är lätt att fastna i frågor som rör säkerhet och etik vilket medför att omställningstiden blir längre. Jag har stor förståelse för den stress det kan medföra att implementera ny teknik. Att fokusera på och våga ta sig an genAI är viktigt för att säkerställa konkurrenskraften - det är en möjlighet som vi inte har råd att missa, kommenterar Christoffer Sellberg.

4 insikter från årets undersökning:

• 8 av 10 svenska VD:ar svarade att de ser optimistiskt på tillväxten för sin bransch. Gällande det egna företagets tillväxtutsikter är andelen något lägre, där 7 av 10 är positiva gällande företagets tillväxt de kommande tre åren.
  • Drygt 80% av VD:arna i Sverige, och 76% globalt, tror inte att genAI kommer medföra en minskning av antalet anställda, men att det kommer kräva utbildning och anpassningar.
  • Svenska VD:ar kommer, likt företagsledare globalt, i första hand investera i ny teknik (68%), och i andra hand investera i sina anställdas kompetensutveckling (32%).
  • 24% av svenska VD:ar anger geopolitiska och politiska osäkerheter som ett av de större hoten mot organisationens tillväxt för de kommande tre åren. Det är högre än vad VD:ar globalt (12%) och i Europa (15%) ser som främsta risk mot tillväxt.

Om CEO Outlook

KPMG:s CEO Outlook är en årlig global rapport som ger insikter i perspektiv och prioriteringar för VD:ar från hela världen. Rapporten är baserad på en undersökning med över 1 300 VD:ar från viktiga marknader inklusive USA, Kina, Japan och Storbritannien. Nytt för i år är att svenska VD:ar medverkar i undersökningen, där 25 VD:ar från storbolag i Sverige intervjuades under sommaren 2024.

Rapporten täcker ett brett spektrum av ämnen, inklusive ekonomisk tillväxt, innovation, arbetskraft och arbetsplatsfrågor samt cybersäkerhet. Den utforskar utmaningarna och möjligheterna som VD:ar står inför i dagens snabbt föränderliga affärsmiljö.

Samtliga respondenter företräder bolag med årliga intäkter över 500 miljoner dollar och en tredjedel av de undersökta företagen omsätter mer än 10 miljarder dollar i årligen. Undersökningen inkluderar ledare från 11 marknader (Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA) och 11 nyckelindustrier (tillgångsförvaltning, bilindustri, bank, konsument och detaljhandel, energi, infrastruktur, försäkring, life sciences, tillverkning, teknik och telekommunikation).

Katrin Nyman
katrin.nyman@kpmg.se