KPMG uppnår offensivt mål och fortsätter vinna mark i offentlig sektor

Sommaren 2018 kunde vi berätta om KPMG:s satsning på offentlig sektor med den offensiva målbilden att rekrytera ett 100-tal personer över hela Sverige. Nu, två år senare, står det klart att satsningen burit frukt och vi behöver därför bli ännu fler för att fortsätta tillväxtresan.

Självklart är det fantastiskt roligt när man sätter ett utmanande mål och når det! Våra intäkter inom sektorn har ökat rejält de här två åren och siffrorna ligger väl i fas att motsvara de 100 rekryteringar vi pratade om. Men vi är långtifrån mätta och nöjda, nu måste vi fortsätta växa och rekrytera för att ta nästa steg, säger Magnus Larsson, partner och branschansvarig för offentlig sektor på KPMG Sverige.

Tillväxten har skett över hela landet, med fokus på storstadsregionerna. KPMG har haft stora vinster inom revisions- och rådgivningsområdet både på kommunal, regional och statlig nivå, och också vunnit flera betydande ramavtal med Region Stockholm och Stockholms stad samt med Kammarkollegiet vilket omfattar över 300 myndigheter och verk.

Som medborgare vill vi att den offentliga sektorn drivs och fungerar optimalt. I det arbetet kan KPMG bidra på många sätt. Vår bredd är vår styrka, vi kan stötta inom såväl revision och granskning som inom risk-, förändrings- eller effektiviseringsfrågor.

Rekryteringsbehovet rymmer allt från auktoriserade revisorer och strategiska rådgivare till juniora konsulter och nyexaminerade som brinner för offentlig sektor. Inom områden som GRC, hälso- och sjukvård samt sektorns basverksamheter såsom utbildning och omsorg är konsultbehovet stort.

Jag vill verkligen lyfta hur enormt roligt och stimulerande det är att jobba i uppdrag mot offentlig sektor. Att vara delaktig i att göra samhället bättre, tryggare och mer hållbart. Att få insyn i vad våra skattepengar går till och kunna bidra till att de används klokt. Helt enkelt vara med och göra skillnad, förklarar Magnus Larsson.

Offentlig sektor har i allra högsta grad påverkats av coronapandemin. Men hur har det rådande läget påverkat KPMGs arbete inom sektorn?

Vi ser inte någon minskad efterfrågan, bara en annorlunda. Det rullar på med bland annat strategiska projekt kring effektivisering. Och revision och granskningar är ju inget man slutar med på grund av en pandemi. Vi utvärderar och reviderar även covid-19-arbetet åt flera offentliga myndigheter. Sammantaget skulle jag säga att vi kunnat fortsätta leverera och växa på ett bra sätt, summerar Magnus Larsson.

Avslutningsvis, är det något mer du vill lyfta?

Att jag är stolt över det vi gjort och ser fram emot att fortsätta växa! KPMG har den senaste tiden fått väldigt fina omdömen, med SKIs branschindex för revision där vi toppar bland Big4, Source Globals consultingstudie där vi rankar högst i Norden, samt den femte raka utnämningen som Sveriges bästa skatterådgivare. Fina bevis på att våra kunder uppskattar KPMG. Dessutom har KPMG i Lettland och Litauen anslutit sig till KPMG Sverige, vilket skapar spännande förutsättningar.

Allt det här visar att vi är på rätt väg på en spännande resa!

Läs mer: kpmg.se berättar några av de senaste årens nya medarbetare inom offentlig sektor om varför de tog klivet över till KPMG.

För mer information, kontakta gärna:

Magnus Larsson, Partner och branschansvarig offentlig sektor, +46 70 695 47 61 eller magnus.larsson@kpmg.se

Lina Lindahl, pressansvarig, +46 73 202 68 10 eller lina.lindahl@kpmg.se