M & A spås nå botten Q2/Q3

Enligt KPMGs senaste Global M & Predictor fortsätter den minskade aktiviteten kring uppköp och samgåenden även under andra och tredje kvartalet 2009. Trots en mörk prognos väntas en återhämtning att ske i slutet av 2009 då likviditet förväntas återvända till marknaden.

KPMG Global M & A predictor visar på en global nedgång i aptit för förvärv och samgåenden. Värderingarna spås fortsatt minska, och skuldsättningsgraden att öka. Mindre likviditet i marknaden och minskade möjligheter till lånefinansiering medför minskad aptit och kapacitet att genomföra förvärv för köparna.

– Köpare avvaktar rimligare prisnivåer – vilket i sin tur påverkar M & A-aktiviteten. Vi förväntar att antalet transaktioner kommer att nå botten under slutet av Q2 eller början av Q3, för att återhämta sig i slutet av Q4 2009, säger Henrik Markkula, Affärsområdesansvarig KPMG Corporate Finance.

Det globala PE-talet sjönk under 2008 med 22 procent, från 15.3x i maj, till 11.9x i november, samtidigt som skuldsättningsgraden försvagades med 13.5 procent (0.93x till 1.06x) vilket påverkar kapaciteten att göra förvärv.

– De aktörer som eventuellt kommer att genomföra transaktioner kommer huvudsakligen att vara sådana aktörer som har möjlighet att göra "cash-deals", exempelvis privata familjebolag. De större affärerna kommer således att lysa med sin frånvaro, menar Henrik Markkula.

Det är första gången som KPMGs årliga Global M & A Predictor pekar på en neråtgående värderingstrend i samtliga regioner, vilket vidare indikerar ett minskande intresse för förvärv och samgåenden.

– Nedgången i M & A-aktiviteten är global där Europa kommer att klara sig något bättre. Den största värdeminskningen finner vi inom teknologibranschen som ändå visar relativt starka balansräkningar. Det är möjligt att vi kommer se en del aktivitet i detta segment, avslutar Henrik Markkula, Affärsområdesansvarig KPMG Corporate Finance.