Nästan 90 % av IT-investeringar lönar sig inte

88 % tycker att IT-investeringar inte lönar sig och närmare hälften av alla IT-projekt lyckas inte hålla budget eller klara tidsplanen. Samtidigt har många företag svårt att se kopplingen mellan gjord investering och lönsamheten. Det visar en ny undersökning från KPMG och Information Age Magazine, där IT-chefer, Informationschefer och annan ledning har intervjuats om företags IT-investeringar.

IT är en växande post i de flesta företags budgetar och samtidigt en viktig komponent i de flesta verksamheter. Studien visar dock att samtidigt som många företag ökar sina investeringar inom IT, har man ofta svårt att fastställa vilka resultat som investeringen genererar. Endast 12 % av de tillfrågade företagen anser sig få ut maximal affärsnytta av IT-investeringar.

- Även om IT-bubblan sprack för nästan tio år sedan, kan vi se liknande problem med dagens investeringar inom IT. Företagen har varken tid eller kompetens att utforska vad de verkligen behöver. De har heller inte tid att göra något större förarbete då lösningar ofta måste implementeras så snabbt som möjligt, säger Henrik Frimodig, IT Advisory KPMG

De flesta företag har idag rutiner och processer som är djupt rotade i gamla IT-lösningar och produkter. Undersökningen visar att 52 % av de tillfrågade spenderar mest av sin tid i IT-relaterade frågor och hela 14 % anser att de spenderar all sin tid enbart åt sk fire fighting eller reaktiv problemlösning kring IT-frågor.

- Det vanligaste problemet är att företagen inte ser den direkta affärsnyttan i många sin investeringar inom IT. Ofta beror detta på en IT-investering eller IT-produkter till stor del är baserad på ad hoc-beslut och inte med en i förväg genomtänkt plan. I Sverige är vi snabba med att ta till oss ny teknologi och letar alltid efter lösningar som vi tror kan effektiviserar verksamheten ytterligare. I och med att kopplingen mellan investering och avkastning på IT-lösningar ofta inte hinns analyseras tillräckligt hos många företag, ser vi en fara med att alltför snabbt implementera IT-lösningar. För att få ut optimalt av nästa IT-investering skulle många företag behöva stanna upp och ge sig tid att ordentligt gå igenom och strukturera sina kommande IT-investeringar, säger Henrik Frimodig.