Nordiska företag laddar för nya bolagsaffärer

Stockholm, den 28 februari 2011

Sverige pekas i en färsk rapport från KPMG ut som den hetaste marknaden i Norden för bolagsaffärer. Både industriföretag och riskkapitalbolag väntas vakna till liv ordentligt i år efter ett trevande 2010.

KPMG:s rapport Competing for growth 2011 kartlägger genomförda företagsaffärer (M & A) i Norden under fjolåret, och blickar samtidigt framåt genom en enkät där 100 chefer på stora nordiska bolag ger sin syn på M & A-förutsättningarna 2011. Hela 68 procent av företagsledarna räknar med att genomföra minst en bolagsaffär under 2011, vilket kan jämföras med 52 procent när samma fråga ställdes för ett år sedan.

”Vi ser att både riskkapitalbolag och industriföretag är väl positionerade för ännu fler affärer 2011. Det kommer att bli ett mycket spännande år”, säger Christopher Fägerskiöld, ansvarig för M & A-rådgivning på KPMG i Sverige.

Sverige sticker ut som den hetaste M & A-marknaden i studien. Här räknar 80 procent med att marknaden för företagsaffärer kommer att växa 2011, jämfört med cirka 60 procent i de andar nordiska länderna (Danmark, Norge, Finland). 84 procent av respondenterna tror att riskkapitalbolagen kommer att spela en större roll i år än 2010. Sverige pekas ut som den marknad där riskkapitalbolagen kommer att vara mest aktiva.

”Riskkapitalbolagen har haft svårt att sälja innehav under finanskrisen, så på många håll finns ett uppdämt säljbehov av litet äldre portföljbolag. Samtidigt har de ett behov av att visa att de kan förvärva, inte minst de som planerar att ta in pengar till nya fonder. Därför kommer vi att se riskkapitalbolag på såväl köp- som säljsidan under 2011”, säger Christopher Fägerskiöld.

Han tror att även industriföretagen kommer att vara klart mer aktiva i år, både som köpare och säljare.

”Köpen drivs fram av att aktieägarna kräver tillväxt och av väldigt starka balansräkningar. Försäljningarna drivs av att företagsledningarna efter en lågkonjunktur vill se över sin verksamhet och fokusera på kärnaffären”, säger Christopher Fägerskiöld.

I fjol gjordes 158 affärer där ett utomnordiskt företag köpte ett nordiskt, vilket är en ökning med 48 procent.

”Det mest uppmärksammade exemplet är Volvo Personvagnar som såldes till kinesiska Geely. Det är första gången ett privatägt kinesiskt företag köper ett stort och välkänt västeuropeiskt bolag. Den kan mycket väl bana väg för fler likande förvärv”, säger Christopher Fägerskiöld.

Cheferna i undersökningen är inne på samma linje. Kina pekas ut som det land som kommer att göra flest företagsköp i Norden 2011, bland icke-nordiska köpare. Tyskland och USA pekas ut som tvåa respektive trea på listan. Christopher Fägerskiöld tror att Nordiska företagsköp i Kina kan bli minst lika viktiga.

”Vi ser ett stort intresse från svenska industriföretag att stärka sin position i Asien genom förvärv eller samarbeten med lokala företag. Du måste ha tillverkning i regionen om du vill nå bredare kundgrupper. Många bolag känner press att agera för att inte konkurrenterna ska hinna före i Kina”, säger Christopher Fägerskiöld.

För mer information, vänligen kontakta

Christopher Fägerskiöld, ansvarig för M & A-rådgivning på KPMG i Sverige, 070-990 40 96, christopher.fagerskiold@kpmg.se

Johan Mähler, Presskontakt KPMG, tel. 08-723 95 49, johan.mahler@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.