Nordiska M & A-marknaden tar fart igen

– Högst aktivitet förväntas i Sverige M & A-aktiviteten i Norden är på uppgång. Enligt KPMGs nya undersökning av den nordiska marknaden anger mer än vartannat bolag att de planerar antingen förvärv eller avyttring under 2010. Nära 9 av 10 bolag förväntar sig att antalet företagsaffärer ökar i antal under 2010 i jämförelse med 2009. Undersökningen pekar även på att det är på den svenska marknaden som aktiviteten kommer vara högst under året.

– Det kanske inte blir ett rekordår men mycket tyder på en rejäl vändning på M & A- marknaden. Enligt vår undersökning kommer M & A-aktiviteten till störst del att drivas av avyttring av allt som inte är kärnverksamhet, samt av köpare med stark kassa. Den i undersökningen förutspådda vändning på M & A-marknaden bekräftas redan av många pågående processer, säger Christer Wiberg, Chef för Transaction Services på KPMG. Brist på finansiering tillsammans med säljarens prisförväntningar förväntas bli de största barriärerna för ökad M & A-aktivitet i Norden. Samtidigt pekar undersökningen på förhoppningar om att just de finansiella förutsättningarna ska förbättras. Nära 8 av 10 respondenter tror att likviditeten och finansieringsmöjligheterna är på väg att återvända till marknaden. Antalet Private Equity-relaterade transaktioner minskade med 77 procent under 2009. Dock pekar KPMGs undersökning på en ökad aktivitet då 7 av 10 tror på en ökad aktivitet från PE-husen, speciellt på den svenska marknaden. – PE-husen är för närvarande mycket aktiva. Sanningen är att de även har varit aktiva under 2009, men då låg fokus på portföljbolagen. Nu finns det en stor investeringsvilja bland PE-husen, samtidigt som det givetvis finns företag i deras portföljer som är redo för försäljning. Givet att finansieringsmöjligheterna fortsätter att förbättras så kommer detta att medföra en hög Private Equity-relaterad M&A-marknad under 2010, säger Christer Wiberg. Undersökningen ”Competing for Growth 2010” är utgiven av KPMG och Mergermarket Intelligence Services. Undersökningen bygger på intervjuer med 100 höga beslutsfattare i Sverige, Danmark, Finland och Norge.