Ökad optimism bland byggarna

Stockholm den 27 december 2010

Byggbolagen tror att orderstockarna kommer att öka snarare än minska under 2011, enligt en färsk rapport från KPMG. De nordiska byggarna är mer optimistiska än sina europeiska branschkolleger.

KPMG har intervjuat 140 chefer i byggsektorn från bolag i 25 länder över hela världen, inklusive Norden och Sverige. Studien visar en försiktig optimism efter ett par tuffa år i spåren av finanskrisen. 48 procent av de tillfrågade räknar med att orderstockarna kommer att växa under det närmaste året, medan endast 16 procent spår en minskning.

”Sverige och Norden hör till de regioner i världen där byggsektorn återhämtat sig snabbast. Här märker vi inte heller av samma marginalpress som byggsektorn i både Amerika och Europa lider av”, säger George Pettersson, branschansvarig för byggsektorn på KPMG i Sverige.

Många av de bolag som räknar med växande orderstock nästa år tror att den ska komma från tillväxt inom nya verksamhetsområden eller nya geografiska områden.

”I Norden försöker bolagen klättra i värdekedjan genom att komma in tidigt i projekterings- och designfasen, vilket höjer lönsamheten. Geografisk expansion är inget stort tema för de nordiska bolagen, även om vi exempelvis ser att Skanska startar bostadsutveckling i Storbritannien och Polen”, säger George Pettersson.

Studien visar även att byggbolag världen över förbättrar sina verksamheter i snabb takt när det gäller säkerhet för de anställda och system för att minska riskerna för mutor eller annan oegentlig verksamhet. I USA ställer organisationer som exempelvis FN nya typer av krav på underleverantörer, inklusive byggbolag, som rör etnicitet och kön. Det kan exempelvis handla om att en viss andel av entreprenadarbetena ska utföras av en minoritetsgrupp.

”Jag utesluter inte att nya typer av krav kan komma att ställas på byggarna även i Europa och Sverige. Redan idag har vi ju i Norden beställare som ställer krav inom miljö- och energiområdena som vida överstiger lagkraven. På sikt kan tuffa krav av den här typen leda till utslagning av medelstora byggföretag eftersom de har svårt att hålla sig med tillräcklig kompetens och processer”, säger George Petterson.

För mer information och för beställning av rapporten i helhet kontakta gärna:
George Pettersson, Branschansvarig byggsektorn KPMG Sverige, Tel. 08-723 95 95, e-post: george.pettersson@kpmg.se

Johan Mähler, Presskontakt KPMG, Tel: 073-327 20 03, e-post: johan.mahler@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 140 000 medarbetare i 146 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se
KPMG AB, a Swedish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative.