Pris viktigare än mertjänster för mobilkunder - Ny studie från KPMG på digitala tjänster

Mobiltelefonoperatörer presenterar nya multimedia-paket för att behålla existerande kunder och säkra tillväxten av nya användare. Men samtidigt så anger kunderna själva att de gladeligen skulle byta leverantör om de fick ett bättre pris på endast en av tjänsterna. KPMG visar i en ny studie att mobiltelefonkunder inte resonerar som operatörerna uppenbarligen tror.

– Många mobiltelefonoperatörer försöker krydda sina erbjudande genom att kombinera sitt erbjudande med nya funktioner som gps, mp3, kamera och tv på mobilen, som dock inte verkar vara den bästa säljstrategi enligt vår studie, säger Tina Zetterlund som nyligen tillträtt som branschansvarig för IT, Telekom och media inom KPMG. På mobiltelefonmarknaden verkar det snarare vara klassisk marknadslogik som gäller: att priset är det avgörande för kunden, säger hon.

Pris den viktigaste faktorn
Consumers & Convergence* är en ny global rapport från KPMG baserad på en studie med 4 400 personer från 16 olika länder i Asien, Europa samt Nord- och Sydamerika. Rapporten visar tydligt att stora multimedia-paket på mobiltelefoner inte är det som tycks locka kunder. Snarare är det priset på varje enskild tjänst som är det viktigaste. Baserat på dessa resultat kan således inte en mobiltelefonoperatör ta ut mer vinster från kunderna genom att kombinera tjänster som telefoni, mp3-spelare, kamera, gps-navigatorer och tv, utan måste snarare pressa priserna på varje mertjänst. Av rapporten kan man dessutom utläsa att vad som kunder och operatörer anser vara mertjänster ofta skiljer sig åt.

Rapporten visar att 57 procent anger att priset är det den främsta faktorn i valet av leverantör. Endast 12 procent väljer leverantör på grund av att fler tjänster ingår i erbjudandet och bland dem som köper paket med tjänster gör tre fjärdedelar det i första hand för att dra fördel av lägre priser. Studien visar också att en majoritet av konsumenterna är ovilliga att betala extra för att få fler tjänster på sin mobiltelefon.
– Rapporten visar på en rad skillnader mellan länderna, men priskänslighet verkar vara en gemensam faktor som finns på alla marknader, säger Tina. På KPMG tror vi att mobiltelefonmarknaden kommer att ändras radikalt de kommande åren på grund av marknadskonvergensen. I takt med att utbuden på tv, film, musikspelare, gps och kamera smälter samman, så kommer konsumenterna efterfråga tydligare uppdelning i prissättningen av de olika tjänsterna, avslutar hon.

* Consumer & Convergence-rapporten går att ladda ned från KPMG:s hemsida www.kpmg.se