Stor osäkerhet kring den nya bolagskoden bland mindre börsbolag

Från halvårsskiftet 2008 kommer ytterligare omkring 200 svenska börsbolag att omfattas av den svenska koden för bolagsstyrning. Revisionsbolaget KPMG har låtit genomföra en undersökning på samtliga de börsbolag som från och med nu ska omfattas av koden. Resultaten visar att det finns en stor osäkerhet bland börsbolagen på vad den nya koden kommer att innebära. En majoritet av de tillfrågade börsbolagen har ännu ingen tydlig plan för hur de ska anpassa sig till förändringen.

– Bolagskoden reglerar främst formerna för stämma och styrelse, säger Anders Thunholm, certifierad internrevisor på KPMG och ansvarig för undersökningen. Förändringen kommer inte att innebära stora systematiska reformer för de mindre börsbolagen, utan det handlar snarare om en genomgång av intern styrning och kontroll och utbildning av styrelseledamöter och företagsledningen, menar Anders Thunholm.

”Kostsam reform utan värdeökning”
Av KPMG:s undersökningen framkommer att nära hälften av börsbolagen (45 %) tror att det kommer att bli kostsamt att anpassa sig till Koden. Sju av tio börsbolag tror däremot inte att Koden och den ökade öppenheten om bolagsstyrning kommer att bidra till ett ökat värde på det egna företaget.

– Vi tror att många börsbolag överskattar arbetet med att införa Koden, säger Anders Thunholm. Bolagskoden implicerar exempelvis inte att den interna kontrollen ska utföras eller dokumenteras på något standardiserat sätt utan att man utgår från hur företaget idag hanterar frågan. Däremot ger Koden anvisningar som gör att svenska bolag anpassar sin dokumentation av intern kontroll till internationellt ramverk. Rätt genomfört tror vi att arbetet med intern kontroll kan öka både kvalitet och effektivitet med begränsade insatser, påpekar han.

Utbildning efterfrågas
Enligt Kollegiet för svensk bolagsstyrning, den organisation som leder arbetet med Koden, är syftet med Koden bland annat att slå vakt om självregleringen inom bolagsstyrning samt att undvika onödigt detaljerad lagstiftning. KPMG:s undersökning visar att en klar majoritet av bolagen (72 %) anser att en anpassning till koden kommer att medföra ett utbildningsbehov hos företagets anställda. En mycket liten andel av de tillfrågade företagen (1 %) anser att de redan har anpassat sig till koden.

– Det är viktigt att understryka att många mindre börsbolag redan har inrättat ett system för intern styrning och kontroll som ligger i linje med Koden, menar Anders Thunholm. Däremot tror vi på KPMG att många av bolagen kommer att behöva vägledning och utbildning under fasen då de anpassar sig till Koden.