Svenska chefer mest optimistiska

Stockholm, den 26 maj 2011

Snabba förändringar och ekonomisk turbulens rymmer affärsmöjligheter. Det anser en klar majoritet av svenska företagsledare, som är betydligt mer optimistiska än sina utländska kolleger om hur företaget kan dra nytta av den ökande komplexiteten i det internationella affärsklimatet.

KPMG har intervjuat 1 400 storföretagsledare – verkställande direktörer och finanschefer – i 22 länder om hur de uppfattar den allt mer komplexa affärsmiljön och de svenska cheferna skiljer sig tydligt från omvärlden genom sin optimism.

Undersökningen visar att nästan tre av fyra av de tillfrågade företagsledarna bedömde att ökad komplexitet kunde skapa nya affärsmöjligheter för dem.

När resultaten bröts ned på landnivå stod Sverige ut som i särklass mest optimistiskt, trots att företag i flera tillväxtekonomier ingick i undersökningen. Mer än 90 procent av de tillfrågade svenska företagsledarna såg nya möjligheter för sina verksamheter som en följd av den ökande komplexiteten. Detta kan jämföras med genomsnittet för Europa på 69 procent.

”Som en relativt liten och exportberoende ekonomi är anpassningsförmågan bland svenska företagare naturligtvis av betydelse. Att den svenska optimismen inför förändringen till och med är större än i tillväxtekonomier ligger i linje med signaler vi får globalt och från våra kundföretag”, säger Helene Willberg VD på KPMG.

En annan tydlig bild som undersökningen ger är hur svenska företagsledare har hanterat den ökande komplexiteten. Nästan tre fjärdedelar av dem som svarat uppgav att deras företag investerat i informationssystem och genomfört omorganisationer. Fler än hälften hade då genomgått förvärv eller fusioner och ungefär lika många angav att de hade gjort investeringar i nya länder.

Även i de framåtblickande frågorna visar undersökningen att nio av tio svenskar vill fortsätta att prioritera informationssystem som ett sätt att hålla jämna steg med den föränderliga affärsvärlden. På en avlägsen andra plats kom fortsatt omorganisation.

”Snabb och korrekt information är viktigt i en föränderlig miljö. Att svenska företagsledare prioriterar informationssystem betydligt högre än sina utländska kollegor kan förklara varför förändring inte ses som skrämmande”, kommenterar Ulrika Westin, Kommunikationsdirektör på KPMG.

Rapporten i sin helhet finns att ladda ner på www.kpmg.se

För mer information, vänligen kontakta:

Ulrika Westin, Kommunikationsdirektör KPMG, tel. 08-723 96 54, ulrika.westin@kpmg.se
Joakim Löfgren, Presskontakt KPMG, tel. 070-653 00 77,
joakim.lofgren@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.