Sverige petat från skattetronen   Sverige sänker inkomstskatterna när omvärlden höjer

Stockholm 19 oktober 2010

Samtidigt som Sverige fortsätter att sänka skatten för löntagare har inkomstskatterna börjat stiga internationellt. De senaste årens jobbskatteavdrag gör att Sverige inte längre ligger i absoluta skattetoppen.

Enligt KPMG:s skatterapport 2010 Individual Income Tax and Social Security Rate Survey betalar den som i Sverige tjänar 100 000 USD om året (cirka 668 500 kronor) 34,8 procent, vilket endast toppas av Danmark, Ungern och Nya Guinea. Men adderar man till inkomstskatten obligatoriska sociala avgifter, som i vissa länder är substantiella, hamnar Sverige först på plats 11 i skatteligan, efter både Grekland, Italien och Nederländerna.

”Visserligen har vi fortfarande mycket höga inkomstkatter i Sverige men om man tar hänsyn till sociala avgifter som den anställde själv betalar, som exempelvis obligatoriska pensionsavgifter, är de inte riktigt så höga som vi ofta tänker oss”, säger Helena Robertsson, affärsområdeschef skatt på KPMG.

Samtidigt som Sverige sänkt skatterna för löntagare de senaste åren visar KPMG:s studie att utvecklingen i omvärlden går i motsatt riktning. Det senaste året steg inkomstskattenivån globalt med 0,3 procent. Bland länder som på olika sätt höjt skatterna för löntagare det senaste året hör Lettland, Irland, Grekland och Frankrike och Storbritannien.

”Vårt svenska skattepolitiska läge, där oppositionen i stort accepterat regeringens skattesänkningar för låg och medelinkomsttagare, ter sig udda i internationell jämförelse. I många andra länder gör snabbt ökande skuldberg det omöjligt att sänka skatter för breda grupper. I ställer handlar det ofta om att höja skatter, i alla fall för höginkomsttagare”, säger Helena Robertsson.

Om undersökningen

KPMG Individual Income Tax and Social Security Rate Survey har genomförts varje år sedan 2005. Undersökningen omfattar 86 länder, inklusive alla OECD-länder och medlemsstater i EU. Materialet har inhämtats genom KPMGs globala kontorsnätverk och skattexperter.

För mer information kontakta gärna:

Helena Robertsson, Affärsområdeschef Skatt KPMG, 08-723 97 96, helena.robertsson@kpmg.se

Johan Mähler, Presskontakt KPMG, tel. 08-723 95 49, johan.mahler@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 140 000 medarbetare i 146 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative.