Sverige rasar i högskatteligan

Pressmeddelande 29 september 2011

Bilden av Sverige som ett högskatteland är en myt. Den effektiva skattesatsen på privata inkomster är lägre i Sverige än i många andra EU-länder. Dessutom pekar den svenska skattetrenden nedåt – tvärtemot trenden i de stora och skuldtyngda EU-länderna.

Det framgår av KPMGs årliga internationella undersökning av utvecklingen på inkomstskatteområdet som genomförts i 96 länder.

– Tittar vi på normalinkomsttagare så är vår självbild av Sverige som ett högskatteland felaktig. Vi har visserligen den högsta marginalskatten i OECD-området, men räknat på effektiv inkomstskatt för normalinkomsttagare sjunker Sverige i den internationella högskatteligan, säger Helena Robertsson, chef för KPMGs affärsområde Skatt, med anledning av studien.

KPMG har i den internationella undersökningen mätt den effektiva inkomstskatten och socialförsäkringskostnaden1) baserat på en bruttoinkomst på 100 000 USD. Utfallet visar vilken andel skatt inkomsttagaren faktiskt betalar på denna årsinkomst. I toppen av listan ligger Belgien med en effektiv skattesats på 48 procent, vilket kan jämföras med den svenska på 35 procent.

Studien visar att Sverige ligger på 25:e plats i högskatteligan internationellt och placerar sig på 17:e plats i Europa. Förra året placerade sig Sverige på 10:e plats internationellt och på 9:e plats i Europa.2)

– En annan trend som undersökningen visar är kopplingen mellan budgetproblem och förändring av skattetrycket. En klar majoritet av de EU-länder som brottas med stora budgetproblem har höjt marginalskattenivån under de senaste åren, säger Helena Robertsson.

Exempelvis har den högsta nivån på Greklands inkomstskatt stigit från 40,0 procent 2009 till 45,0 procent 2011. På samma sätt visar undersökningen höjd marginalskatt i Irland, Storbritannien, Portugal, Spanien, Luxemburg och Frankrike. På den motsatta sidan har den högsta nivån på inkomstskatten samtidigt sjunkit i Sverige de senaste åren.

Undersökningen i sin helhet finns att ladda ner från www.kpmg.com/se/sv/press

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Robertsson, Affärsområdeschef KPMG Skatt, tel. 08-723 97 96, helena.robertsson@kpmg.se
Joakim Löfgren, Presskontakt KPMG, tel. 070-653 00 77, joakim.lofgren@kpmg.se

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 600 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.

1) Effektiv skattesats beräknas som total skatt och socialförsäkringsavgifter i relation till bruttoinkomst före avdrag på
100 000 USD. Beräkningen utgår ifrån att individen är ogift utan barn.

2) Beräkningen i undersökningen 2010 utgick ifrån att den beskattade var gift men utan barn

Taggar: