Svinn för miljarder inom svensk detaljhandel

- Orsaken ofta kopplad till bristande rutiner Stockholm, 8 mars Enligt KPMGs senaste undersökning av detaljhandeln uppskattas svinn motsvara upp till 3 procent av den årliga försäljningen inom den svenska detaljhandeln. (I Sverige uppgick detaljhandelns omsättning till 63,5 miljarder SEK i december 2009*).

Enligt KPMGs undersökning orsakas en tredjedel (33 procent) av detaljhandelns svinn av bristfälliga interna rutiner. 28 procent av allt svinn kan härledas till stölder utförda av anställda, respektive 27 procent av externa personer. – Ofta allokeras mycket resurser till att motverka just de interna och externa stölderna, då dessa ofta är lättare att hantera och enklare att identifiera. Det verkliga problemet ligger dock överraskande ofta i företagens produkthantering och processer, något som är väldigt krävande att få bukt på, säger Martin Krüger, chef för KPMG Forensic i Sverige. Tillämpning av ny teknik är enligt KPMGs undersökning en av de vanligaste åtgärderna som detaljhandlarna tar för att motverka svinn i verksamheten. Dock visar undersökningen att de senaste årens mest uppmärksammade ”märknings”-teknik; RFID (Radio Frequency Identification) fortfarande inte fått genomslag, där nära 6 av 10 (57 procent) handlare anser att tekniken är alltför dyr att implementera. Utöver ny teknik anges intern träning och utbildning vara en prioriterad åtgärd för att förebygga svinn. Undersökningen visar att 6 av 10 företag har utbildningsprogram för butikspersonal, dock anger endast 43 procent av företagen att ledningen utbildas med syftet att motverka svinn. – Utbildning är en viktig del i det förebyggande arbetet mot svinn. Tyvärr är det ofta den mänskliga faktorn som är den bristande länken i företagens processer. Undermålig varuhantering och dålig kunskap om rutiner har en direkt inverkan på företagens nivåer av svinn och i ett vidare steg, företagens lönsamhet, säger Martin Krüger. Undersökningen visar vidare på att en stor majoritet av detaljhandlarna anser att företagets arbete med förebyggandet av svinn håller en fullgod nivå (93 procent), samt att svinn är en prioriterad fråga i styrelsearbetet. Vidare anger 8 av 10 att de har fastställda mål, samt en speciell grupp fokuserad på att reducera svinn i verksamheten. Dock visar undersökningen att det finns oklarheter gällande vilken nivå inom företaget som har det verkliga ansvaret för svinn. Respondenterna angav sammanlagt 18 olika chefsnivåer för detta, alltifrån lagerchef till VD. – Trots att företag i stor utsträckning är nöjda med sitt arbete mot svinn, talar statistiken sitt tydliga språk. Svinn är ett omfattande problem som i slutändan påverkar konsumenten då svinn kompenseras av ett högre pris i butik. Detaljhandlarna kan inte se på svinn som någonting oundvikligt, utan måste hitta förebyggande rutiner och system, säger Martin Krüger. * Enligt statistik från HUI, december 2009