Tillväxtmarknaderna närmar sig de etablerade ekonomierna i M&A-aktivitet

Företagsköp där aktörer från de utvecklade länderna investerar i tillväxtländer har minskat mer än uppköp gjorda åt andra hållet. Därmed är det traditionella gapet i investeringsflöden mellan mer utvecklade marknader och tillväxtmarknader på väg att minskas.

Under andra halvåret 2008 genomfördes endast 230 förvärv från de utvecklade marknaderna till tillväxtmarknader (D2E – Developed-to-Emerging), vilket var det lägsta antalet förvärv sedan 2003. I motsatt riktning (E2D) genomfördes 107 affärer. Det innebär drygt dubbelt så många uppköp D2E som E2D, 2006 gjordes det 4 gånger så många uppköp.

– Vi kan se relativt låga nivåer av företagsförvärv på tillväxtmarknader för tillfället. Detta beror dock inte på att tillväxtmarknaderna har förlorat sin attraktionskraft, utan mer på att köparna har svårt att finna finansiering. Att tillväxtmarknaderna närmar sig de mer etablerade marknaderna i M&A-aktivitet är ett styrkebesked och en tydlig indikation på att de globala investeringsströmmarna förflyttas, säger Henrik Markkula, Affärsområdesansvarig KPMG Corporate Finance.

Det svala intresset för uppköp och samgåenden gäller även för Sverige och Norden. Utöver finansieringsproblem påverkas även den svenska M&A-aktiviteten av den oroliga verkstadsindustrin.

– Den traditionella M&A-aktiviteten är mycket låg även i Sverige och Norden, och även här har bristen på finansiering påverkat möjligheten att genomföra förvärv samtidigt som värderingarna har sjunkit. Detta har i sin tur har medfört att även intresset för förvärv har varit lågt. För närvarande ligger fokus framförallt på trenden inom verkstadsindustrin och på nödlånen till bilindustrin. Vad vi också kan se är att nyinförda kapitaltäckningsregler har medfört en viss ökning i M&A-intresse inom bank- och försäkringssektorn, säger Henrik Markkula.