Uppsalas studenter bäst i Sverige

Uppsala är vinnare av 2008 KPMG Case Competition. Det är första gången som Uppsala universitet står som vinnare. Det segrande Uppsalalaget får nu förbereda sig inför en resa till Indien, där laget ska representera Sverige i den internationella finalen.

Det var Johan Flintull, Magnus af Petersens, Christoffer Ahlqvist och Jyasu Ghirmai från Uppsala Universitets ekonomiutbildning som stod som segrare i kampen om vilken av Sveriges högskolor som är bäst. I finalen mötte Uppsalalaget hård konkurrens från de två andra finallagen från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Till skillnad från tävlingens tidigare upplagor tävlade studenterna i år i att lösa ett live-case om ett högaktuellt företag med ett verkligt problem. Årets case-företag var Anoto Group AB, tillverkare av intelligenta pennor och digitala papper och uppgiften var kopplad till företagets lansering av en ny version av intelligent penna. Företagsnamnet hölls hemligt inför studenterna som endast fick tre timmar på sig att presentera sin lösning.

− För oss är KPMG International Case Competition en mycket viktig satsning. Den gör det möjlighet för många studenter i många länder att tävla i ekonomi under former som ligger mycket nära hur man gör i yrkeslivet. Intresset för tävlingen bland studenter är självklart stort, men tävlingen har också en mycket hög status i näringslivet. En framskjuten placering i tävlingen bedöms som en tung merit i en arbetssökandes CV, säger Gabriella Olsson, studentansvarig inom KPMG.

KPMG Case Competition har under senare år blivit ansedd som en indikator för vilken svensk högskola som har de bästa ekonomistudenterna och i år var det enligt juryn Uppsala Universitet som presenterade den bästa lösningen.

Om KPMG Case Competition

KPMG International Case Competition gör det möjligt för studenter att tävla i ekonomi under former som ligger nära de man använder i yrkeslivet. Det är dessutom den största tävlingen i Sverige för ekonomistudenter på universitet och handelshögskolor. I tävlingen möts lag som består av tre eller fyra studenter. Varje lag ska lösa ett case på tre timmar och sedan hålla en presentation inför en jury som bedömer både lösningens innehåll och presentation. I tävlingsjuryn ingår profiler från näringslivet, representanter från universitetet samt medarbetare från KPMG.

Tidigare segrare KPMG Case Competition
2007 Linköpings universitet
2006 Ekonomihögskolan i Lund
2005 Linköpings universitet